Grudzień
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na grudzień.
1. Temat kompleksowy – GRUDNIOWE ŻYCZENIA.
CELE:
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
kształtowanie poczucia empatii i troski;
rozwijanie sprawności manualnych.
2. Temat kompleksowy: ŚWIĘTA ZA PASEM
CELE:
kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
doskonalenie percepcji wzrokowej;
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu;
doskonalenie motoryki małej;
doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych.
3. Temat kompleksowy: ŚWIĄTECZNE TRADYCJE
CELE:
poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
rozwijanie umiejętności muzycznych oraz plastycznych;
doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
rozwijanie sprawności fizycznej;
zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
doskonalenie lateralizacji;
doskonalenie równowagi;
poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie;
doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.
4.Temat kompleksowy: WITAMY NOWY ROK.
CELE:
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy;
rozwijanie ekspresji twórczej przy użyciu materiałów wtórnych;
zapoznanie z tradycją sylwestrową i noworoczną;
utrwalenie świadomości cykliczności pór roku i symboli z nimi związanych;
doskonalenie umiejętności muzycznych;
poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy miesięcy;
zapoznanie z przysłowiami i ich znaczeniem;
poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy dni tygodnia;
utrwalenie liczby 7 w kontekście dni tygodnia;
kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci.
„Tydzień” Wanda Chotomska - wiersz
Wszedł na drzewo poniedziałek,
natrząsł górę ulęgałek.
Ulęgałki zebrał wtorek
i do domu zaniósł worek.
Środa wszystkie ulęgałki
pokroiła na kawałki.
Kocioł wody nalał czwartek.
Wsypał do niej cukru kwartę.
Gaz zapalił w kuchni piątek,
aż w kociołku zawrzał wrzątek.
I powiedział do soboty:
– Zrób kompot nad kompoty!
Kompot wystygł do niedzieli.
Figę z makiem z niego mieli!
Bo niedziela ledwo wpadła,
cały kompot zaraz zjadła.
„Święty Mikołaju” sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka- Sypko- piosenka
1. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju,
dzieci już czekają, gdzieś ty. gdzie?
A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj
przez komin zawołał: „Śpieszę się!”
Ref.: „Worek prezentów wielki mam,
dobrze marzenia wasze znam.
Wiem, że czekacie cały rok,
więc wydłużałem krok.”
2. Święty Mikołaju, Święty Mikołaju,
dzieci cię kochają, czy ty wiesz?
A Święty Mikołaj, a Święty Mikołaj
do dzieci zawołał: „Ja was też!”
Ref.: „Worek prezentów wielki mam…”