Maj
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj
Temat tygodnia: Jak powstaje książka?
- poznanie różnego rodzaju książek
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanego kryterium
- doskonalenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych
- rozwijanie myślenia matematycznego- wprowadzenie liczby i cyfry 9
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas układania historyjki obrazkowej
- poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki
- rozwijanie umiejętności posługiwania się monetami
- usprawnianie narządów mowy
Temat tygodnia: Na łące
- poszerzanie doznań sensorycznych podczas wycieczki na łąkę
- doskonalenie umiejętności dokonywania obserwacji przyrodniczych
- przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter ł, Ł na podstawie wyrazów: łapa, Łucja
- kształcenie percepcji słuchowej
- rozwijanie umiejętności porównywania długości i odległości między przedmiotami przy pomocy narzędzi do mierzenia
- rozwijanie myślenia matematycznego- wprowadzenie liczby i cyfry 0
- utrwalenie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące
- doskonalenie sprawności manualnej
- wzbogacenie wiedzy przyrodniczej na temat rozwoju żaby
Temat tygodnia: Mama i Tata.
– Kształtowanie postaw prorodzinnych uświadamianie wspierającej roli rodziny; rozwijanie umiejętności wyrażania swoich emocji i odczuć związanych z rodziną za pomocą mimiki, gestu i rysunku; uświadamianie znaczenia rodziny i budowania właściwych relacji pomiędzy jej członkami, rozwijanie zainteresowania przeszłością swojej rodziny; uświadamianie, że każda osoba w rodzinie ma swoje prawa i obowiązki; budzenie zainteresowania relacjami pomiędzy osobami w rodzinie;
– Rozwijanie ekspresji ruchowej przy muzyce
– Tworzenie zbiorów według danej cechy
– Rozbudzanie ciekawości poznawczej przez stwarzanie okazji do korzystania z różnych źródeł wiedzy; doświadczanie, obserwacja, książki, internet; przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwowanie ich wyników i wyciąganie wniosków na tej podstawie;
– Rozwijanie umiejętności planowania działań w celu zdobycia wiadomości i wykonania zadań; uświadamianie znaczenia zespołu w zdobywaniu i gromadzeniu nowych doświadczeń;
– Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
– Zachęcenie do pomocy rodzicom przy obowiązkach domowych
– Dbanie o porządek wokół miejsca pracy
– Sprawianie przyjemności bliskim
Temat tygodnia: Dzień dziecka.
– Zapoznanie dzieci z uniwersalnymi prawami i obowiązkami dzieci na całym świecie; rozpoznawanie i identyfikowanie symboli graficznych; doskonalenie umiejętności przeliczania słów w zdaniach; doskonalenie umiejętności czytania;
– Wspomaganie rozwoju intelektualnego poprzez rozmowy i dyskusje dotyczące przestrzegania praw dzieci na całym świecie;
– Kształtowanie rozwoju poznawczego poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji na temat różnic i podobieństw rówieśników w różnych krajach;
– Rozwijanie fantazji i wyobraźni; rozwijanie zdolności językowych poprzez tworzenie rymów do słów; doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez rysowanie symetrycznych figur;
– Poszerzanie zasobu słownictwa, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe, rozwijanie kompetencji społecznych;
Piosenka "Śpiewam na łące"
1. Jest złoto i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa.
Ref. Tu motylek, a tam dzwonek,
tu stokrotka, tam skowronek,
szumi trawa, pachnie ziółko,
a ja śpiewam sobie w kółko.
2. Nad łąką lecą muchy
i trzmiele jak poduchy,
i wielkie, straszne osy,
bzyczące wniebogłosy!
Ref. Tu motylek...
3. Na łące rosną trawki,
kaczeńce, osty, babki,
pokrzywa, kilka mleczy
i mnóstwo innych rzeczy.
Ref. Tu motylek...
4. Po łące łażą stonki
i żuczki, i biedronki,
ślimaki, mrówki, świerszcze
i nie wiem sama co jeszcze.
Ref. Tu motylek...
Wiersz "Krecik"
Jestem sobie mały krecik,
chcę by dzieci mnie poznały.
Bardzo miękkie mam futerko,
nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie, jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.
Swoim ryjkiem bardzo lubię
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w milej norce, wśród zapasów
siedząc, marzę o przetrwaniu
do wiosennych lepszych czasów.
„Moja rodzina”
Moja rodzina, choć bardzo liczna,
Jest dobra, miła i sympatyczna.
I choć czasami wytrzymać trudno,
To daję słowo- nie jest w niej nudno!
Każdy ma swoje upodobania,
jeden do nauki, drugi do spania.
Lecz wszyscy bardzo się kochamy
I zawsze sobie w życiu radę damy