Maj
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj
1. Jak powstaje książka?
2. Na łące
3. Mama i tata
4. Moje zwierzątko
• Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych, muzycznych.
• Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.
• Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.
• Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
• Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
• Poszerzanie czynnego słownika dziecka.
• Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
• Wprowadzenie liter ł, Ł, z, Z,
• Kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów, krótkich zdań związanych z tematem kompleksowym i zainteresowaniami dzieci.
• Rozwijanie zainteresowania różnymi rodzajami książek jako źródła wiedzy.
• Rozbudzanie ciekawości poznawczej.
• Uświadomienie dzieciom, że zwierzęta też przeżywają emocje, odczuwają radość i ból.
• Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
• Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc (przychodnia weterynaryjna) i osób tam pracujących (weterynarz).
• Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
• Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
• Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 0, 10 jako symboli do kodowania informacji dotyczących liczebników w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym.
• Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności, dodawania i odejmowania.
• Wykonywanie czynności pomiaru długości w zabawach i doświadczeniach.
• Rozwijanie umiejętności dodawania na zbiorach.
• Kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, składanie obrazka z części – przygotowanie do czytania i pisania.
• Nauka piosenek i pląsów.
• Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno – rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
• Zachęcanie do improwizowania i wyrażania siebie w formach plastycznych, muzycznych i ruchowych.
• Zestaw ćwiczeń porannych nr 17, 18.
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 6, 7.
Śpiewam na łące
sł. Małgorzata Strzałkowska, muz. Krzysztof Marzec
Jest złoto i błękitnie,
a wokół łąka kwitnie,
po łące sobie hasam
i trawę mam do pasa.
Ref.: Tu motylek, a tam dzwonek,
tu stokrotka, tam skowronek,
szumi trawa, pachnie ziółko,
a ja śpiewam sobie w kółko.
Nad łąką lecą muchy
i trzmiele jak poduchy,
i wielkie, straszne osy,
bzyczące wniebogłosy!
Ref.: Tu motylek…
Na łące rosną trawki,
kaczeńce, osty, babki,
pokrzywa, kilka mleczy
i mnóstwo innych rzeczy.
Ref.: Tu motylek…
Po łące łażą stonki
i żuczki, i biedronki,
ślimaki, mrówki, świerszcze
i nie wiem sama co jeszcze.
Ref.: Tu motylek…
Tańczy mama, tańczy tata
sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
Kiedy nocka już zapadnie,
gwiazdy jasno lśnią.
Wtedy bardzo roztańczony
robi się nasz dom.
Tata włącza radio wnet,
mama pięknie śmieje się.
I do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref.: Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty, jeśli chcesz!
Dwa podskoki w tył i w przód,
rock'n'rolla zatańcz znów!
Z mamą, z tatą zatańcz znów!
Czarna suknia z falbankami
to jest mamy strój.
A gentelman w kapeluszu
to jest tatuś mój.
Kastaniety słychać wnet,
mama pięknie śmieje się
i do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref.: Tańczą stopy, ręce też.
Kręć obroty jeśli chcesz!
Dwa podskoki w tył i w przód
i flamenco zatańcz znów!
Z mamą, z tatą zatańcz znów!
Szybkie, brazylijskie rytmy
to jest właśnie to!
Mama z tatą aż do rana
sambę tańczyć chcą.
Już latino słychać wnet,
mama pięknie śmieje się
i do tańca ich porywa
ten wesoły śpiew.
Ref.: Tańczą stopy, ręce też,
Kręć obroty, jeśli chcesz!
Dwa podskoki w tył i w przód,
szybką sambę zatańcz znów!
Z mamą, z tatą zatańcz znów!