Marzec
Zamierzenia wychowawczo dydaktyczne na miesiąc marzec
1. Oznaki wiosny
2. Wszystko rośnie
3.Pracowita wiosna
4. Święta Wielkanocne
- Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku.
- Rozwijanie samodzielności w ubieraniu się: zapinanie guzików, zapinanie i sznurowanie butów.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku;
- Nazywanie i identyfikowanie cech typowych dla przedwiośnia i wiosny.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
- Kształtowanie przywiązania do tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania według dwóch lub więcej cech;
- Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie umiejętności wykonywania czynności matematycznych podczas zabaw; kodowanie i dekodowanie czynności za pomocą znaków, wprowadzenie znaku =.
- Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej na materiale konkretnym, obrazkowym i symbolicznym.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
- Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów.
- Wprowadzenie liter g, G, c, C; odszukiwanie poznanych liter wśród innych znaków; czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań w zakresie poznanych liter.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką;
- Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie przedszkolnym, w trakcie spacerów.
- Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.
"Tydzień" Jan Brzechwa- wiersz
Tydzień dzieci miał siedmioro:
„Niech się tutaj wszystkie zbiorą!”
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
„Chodźmy sitkiem czerpać wodę”.
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:
„Toż dopiero jest robota!”
Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek:
„No, a gdzie jest poniedziałek?”
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku –
I tak dalej…
"Polka fasolka"
sł. Stanisław Karaszewski, muz. Krystyna Kwiatkowska
Co tam sadzi pan Jeremi?
Sadzi w polu fa – so – lę!
Po ziarenku bęc! – do ziemi.
„Jaki taki plon zbio – rę!”
Ref.: Do re mi
fa sol la
fa sol la si do!
Do re mi
fa sol la
fa sol la sol fa!
Już po tyce w górę pnie się
wesolutka fa – so – la!
Pan Jeremi worek niesie:
„Hop, fasolo, do wo – ra!”
Ref.: Do re mi...
Prosi żonę pan Jeremi:
„Żono, łuskaj fasolę
i fasolę gotujże mi,
zanim wrócę na pole!”
Ref.: Do re mi…
"Bajkowe pisanki"
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała. –
Z koszem jajek na pisanki
mama‑kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę
i na każdym będzie bajka.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
świątecznym życzeniem,
wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
i zieleni się rzeżucha.
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
w gości wybrał się baranek.
A dla niego mała kurka
kosz bajkowych ma pisanek.
Ref.: Bajkowe, pisanki bajkowe...