Październik
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na październik
1. W zdrowym ciele zdrowy duch.
– Zachęcanie do spożywania surowych owoców i warzyw
– Rozwijanie inwencji twórczej poprzez improwizację ruchową i słowną
– Wielozmysłowe rozpoznawanie niektórych darów jesieni, poznanie ich zastosowania;
– Utrwalenie umiejętności różnicowania wielkości obiektów; doskonalenie umiejętności sprawdzania własnej pracy;
– Doskonalenie wiedzy dzieci na temat przetworów przygotowywanych z owoców i warzyw;
– Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez wprowadzenie pojęć: waga i ważenie;
– Doskonalenie kompetencji językowych poprzez tworzenie rymów
– Przeżywanie radości i zadowolenia podczas zabaw w grupie
– Rozwijanie umiejętności układania owoców według wielkości
2. Jesienią w parku.
– Wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie
– Rozwijanie procesów poznawczych (spostrzeżeń, pamięci wzrokowej)
– Rozwijanie sprawności ruchowej w zakresie dużej motoryki
– Utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie;
– Wprowadzenie litery A,a na przykładzie wyrazu Ala, aparat; rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową; ćwiczenie umiejętności wyróżniania litery a,A w wyrazach;
– Utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się podczas spaceru po parku i lesie;
– Rozwijanie umiejętności matematycznych;
– Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, poszerzanie słownika czynnego dzieci poprzez tworzenie wyrazów pochodnych;
– Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu;
3. Jesień w lesie.
– Utrwalenie informacji dotyczących zmian zachodzących jesienią w przyrodzie, doskonalenie wrażliwości estetycznej, wyrażanie rozumienia świata za pomocą impresji plastycznych, muzycznych, teatralnych i innych;
– Ćwiczenia prawidłowej wymowy wyrazów poprzez wielokrotne powtarzanie słów
– Wzbogacenie słownictwa dzieci związanego z tematem
– Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych u dzieci.
– Przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter „l”, „L” na podstawie wyrazów las, Leon
– Doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej
– Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków
– Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania nazw wybranych drzew
– Poznawanie zwierząt mieszkających w lesie
– Poznanie jesiennych zwyczajów zwierząt
– Rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów
– Wzbogacenie doświadczeń sensorycznych
4. Przygotowania do zimy.
– Poznanie cyfry 1 i sposobu jej zapisywania
– Rozwijanie umiejętności matematycznych- odszukiwanie i tworzenie zbiorów jednoelementowych
– Kształtowanie postaw prozdrowotnych
– Przygotowanie do rozpoznawania i nazywania litery „m”, „M” na podstawie wyrazów mama, Marta
– Rozwijanie umiejętności wokalnych
– Doskonalenie percepcji wzrokowej- odszukiwanie liter m, M wśród innych liter
– Kształcenie kreatywnego myślenia i inwencji twórczej
– Kształtowanie sprawności fizycznej
– Utrwalenie kształtu pisanej małej i wielkiej litery m, M
Piosenka "Zbieramy grzyby"
1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.
Co w tym koszu Pani Jesień nam niesie?
Ref. Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki,
pozbieramy dziś.
2. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.
Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.
Ref. Kurki, rydze i maślaki,
borowiki i kozaki,
pozbieramy dziś.
,,Jesienny pociąg'' Dorota Gellner
Stoi pociąg
na peronie -
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie- dokąd z nimi jechać będzie?
Rusza pociąg
sapiąc głośno.
Już w przedziałach
grzyby rosną,
a na półce,
wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.
Pędzi pociąg
lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.
O zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
i potoczył w naszą stronę
jabłko duże
i czerwone.
Wiersz ,,A to kapelusz”
Miły muchomorku,
powiedzieć mi musisz
gdzie kupiłeś taki
śliczny kapelusik?
-Moja wiewióreczko,
chętnie ci odpowiem:
ja go nie kupiłem
wyrósł mi na głowie.