Styczeń
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc styczeń.
- Skok w nowy rok
– Rozwijanie sprawności językowych- tworzenie wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
– Wdrażanie do rozumienia następstw czasowych- posługiwanie się kalendarzem, zegarem
– Kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej- przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter p, P
– Rozwijanie umiejętności interpretacji piosenki za pomocą rytmu
– Kształtowanie myślenia logicznego- posługiwanie się nazwami miesięcy
– Rozwijanie zainteresowania czytaniem- pokazywanie i nazywanie liter p, P
– Posługiwanie się nazwami dni tygodnia
– Kształtowanie sprawności fizycznej- wzmacnianie mięśni ramion i nóg
– Rozwijanie umiejętności improwizacyjnych dzieci
- Wszędzie biało
– Rozwijanie wiedzy o śniegu podczas zabaw badawczych
– Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci- przeliczanie, klasyfikowanie
– Rozwijanie wiedzy na temat zimowych zjawisk przyrodniczych
– Rozwijanie wyobraźni podczas pracy plastycznej- kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej
– Przygotowanie do rozpoznawania i nazywania litery y
– Kształcenie myślenia logicznego- wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji
– Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw z piosenką
– Budzenie zainteresowania czytelnictwem- pokazywanie i nazywanie litery y
– Poznanie zwyczajów ludności oraz zwierząt zamieszkujących bieguny
– Rozwijanie myślenia matematycznego- wprowadzenie liczby i cyfry 4 w trzech aspektach
- Babcia i dziadek.
– Wzmacnianie więzi emocjonalnych
– Zachęcanie dzieci do podtrzymywania rodzinnych zwyczajów i tradycji
– Rozbudzanie empatii i uczenie właściwego reagowania na emocje i potrzeby innych
– Kształtowanie właściwej postawy dzieci wobec osób starszych
– Kształtowanie umiejętności wokalnych
– Kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej- przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter b,B
- rozwijanie umiejętności interpretacji piosenki za pomocą rytmu
- kształtowanie myślenia logicznego- posługiwanie się nazwami miesięcy
- rozwijanie zainteresowania czytaniem- pokazywanie i nazywanie liter b,B na wyrazach balon, Bolek
- Doskonalenie syntezy słuchowej wyrazu wypowiadanego głoskami
- Porównywanie ciężaru przedmiotów za pomocą wagi szalkowej
- Zimowe zabawy.
– Rozumienie istoty zmian zachodzących w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.
– Uwrażliwienie dzieci na dokarmianie zwierząt w trudnych zimowych warunkach.
– Analiza i synteza słuchowa na poziomie głoski i sylaby.
– Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy.
– Utrwalenie nazw dni tygodnia i ich przemienności; doskonalenie umiejętności posługiwania się takimi przyimkami jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze; rozwijanie pamięci poprzez omawianie tygodniowego kalendarza aktywności grupy oraz odtwarzanie informacji w nim zawartych;
– Rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie różnic pomiędzy wyrazami związanymi z zimowym krajobrazem; wprowadzenie liczby i cyfry 5 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym;
– Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem czytanego tekstu; rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez rozróżnianie i nazywanie figur geometrycznych: koło i trójkąt
Wiersz ,,Dla Babci i Dziadka”
Kocham mocno Babcię, Dziadka
To nie żarty moi mili
Dzisiaj im życzenia składam
By sto latek jeszcze żyli.
Wiersz "Dla Babci"
Kto mnie może kochać więcej?
Zmarznę-grzejesz moje ręce
Zszywasz spodnie, budzisz rano
Miód smarujesz mi na chlebie
Ty mnie kochasz –a ja babciu
Bardzo, bardzo kocham Ciebie.
Piosenka pt.”Zimowa Poleczka” D. Jagiełło
- Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą o tak właśnie tak
Ref. Ha , ha , ha , ha , hi , hi , hi , hi
Śniegowe bałwanki to my właśnie my.
- Gdy w rękach miotełki na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą o tak właśnie tak
Ref. Ha , ha ………
- Stanęły na chwilkę by pot otrzeć z czoła
Lecz skoczna muzyka do tańca znów woła
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą o tak właśnie tak
Ref. Ha, ha …………………..
Piosenka „Cztery piłki”
- Zima piłkę ma śniegową,
w sam raz dla bałwana,
toczy ciągle piłkę nową
pięknie roześmiana.
Ref.: Hop, do góry, hop, do dołu,
piłka tu, piłka tam,
razem z zimą, razem z zimą
w piłkę gram!
- Wiosna złotą piłkę toczy
po błękitnym niebie,
jeszcze moment, zamknij oczy –
może trafić w Ciebie...
Ref.:
- W lecie piłkę mam prawdziwą,
zawsze z sobą noszę,
moja piłka jest jak żywa,
piłka za dwa grosze...
Ref.:
- A jesienią pełno piłek
leży sobie w sadzie,
Jesień chodzi jak ogrodnik,
w kosze piłki kładzie...
Ref.:
Piosenka "Tęgi ze mnie mróz"
Pomaluję szyby w kwiatki,
Na czerwono nos Agatki,
Kubę mocno szczypnę w uszy,
Mroźnym śniegiem będę prószył.
Tęgi ze mnie mróz,
Tęgi ze mnie mróz
Na jeziorze zmrożę wodę,
Woda się pokryje lodem.
Dach ozdobie sopelkami,
Będę skrzypieć pod nogami.
Będę trzeszczał, będę ściskał,
Będę straszył, szczypał, świstał.
Niech do domu szybko zmyka
Ten, kto wyszedł bez szalika.