Styczeń
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc styczeń
1. Skok w nowy rok
2. Wszędzie biało
3. Babcia i dziadek
4. Zimowe zabawy
• Wdrażanie do właściwego ubierania się – zgodnego z porą roku.
• Rozwijanie samodzielności w ubieraniu się: zapinanie guzików, zapinanie i sznurowanie butów.
• Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
• Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianami por roku.
• Nazywanie i identyfikowanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha.
• Rozwijanie myślenia logicznego poprzez prowadzenie obserwacji i doświadczeń oraz wyciągania wniosków.
• Wdrażanie do bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie.
• Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
• Kształtowanie przywiązania do swojej rodziny, szczególnie do dziadków, obchodzenie ich święta.
• Doskonalenie umiejętności klasyfikowania wg dwóch lub więcej cech.
• Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, porządkowania zbiorów.
• Poznanie obrazu graficznego cyfr 4 i 5.
• Rozwijanie umiejętności wykonywania czynności matematycznych podczas zabaw; kodowanie i dekodowanie czynności za pomocą znaków.
• Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej na materiale konkretnym, obrazkowym i symbolicznym.
• Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów.
• Wprowadzenie liter p, P ,b, B; odszukiwanie poznanych liter wśród innych znaków; czytanie sylab, wyrazów, prostych zdań z poznanych liter.
• Nauka piosenek i pląsów.
• Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
• Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką.
• Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, na boisku, w trakcie spacerów.
• Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.
"Tęgi ze mnie mróz"
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Pomaluję szyby w kwiatki,
na czerwono nos Agatki.
Kubę mocno szczypnę w uszy,
mroźnym śniegiem będę prószył.
Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.
Tęgi mróz, tęgi ze mnie mróz.
Na jeziorze zmrożę wodę,
woda się pokryje lodem.
Dach ozdobię sopelkami,
będę skrzypieć pod nogami.
Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.
Tęgi mróz, tęgi ze mnie mróz.
Będę trzeszczał, będę ściskał,
będę straszył, szczypał, świstał.
Niech do domu szybko zmyka
ten, kto wyszedł bez szalika.
Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.
Tęgi mróz, tęgi ze mnie mróz.
"Wszystkie dzieci dobrze wiedzą"
sł. i muz. Joanna Bernat
Gdy zabawki porozrzucam,
moja mama złości się.
A gdy nie chcę ich pozbierać,
wtedy jest już bardzo źle.
Ale babcia mi pomoże
poukładać klocki w mig.
Za to wszystko, droga babciu,
chcę Ci podziękować dziś!
Ref.: Wszystkie dzieci dobrze wiedzą
i się bardzo szczycą tym,
że do babci i do dziadka
zawsze można iść jak w dym!
Bo dziadkowie oraz babcie,
choć uwierzyć trudno w to,
kochają swe wnuczęta
tak, jak mało kto!
Gdy zabawka się zepsuje,
tata mało czasu ma,
dziadek sam ją zreperuje,
naprawioną wnet mi da.
I zabierze mnie na spacer,
gdy jest ładny, ciepły dzień.
Za to wszystko, drogi dziadku,
dziś Ci podziękować chcę.
Ref.: Wszystkie dzieci dobrze wiedzą...