Wrzesień
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień
Temat tygodnia: W przedszkolu
- integracja grupy; utrwalenie imion koleżanek i kolegów; aktywne uczestniczenie w zabawach z grupą.
- rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; poznanie topografii przedszkola; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń; kształtowanie umiejętności określania nastroju na podstawie mimiki i mowy ciała;
- przestrzeganie zasad dotyczących bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w grupie; wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wspólnych zabaw,
- kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu; tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; rozwijanie sprawności fizycznej; wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania ćwiczeń i wspólnych zabaw,
Temat tygodnia: Moja miejscowość
- przygotowanie do posługiwania się swoim adresem; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej; posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości;
- kształcenie logicznego myślenia –rozpoznawanie i nazywanie elementów krajobrazu miejskiego; rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej; kształtowanie umiejętności pracy w zespole,
- rozwijanie koncentracji uwagi; kształtowanie percepcji słuchowej; rozwijanie percepcji wzrokowej – czytanie globalne wyrazów: miasto, wieś
- wzbogacanie słownika dzieci – posługiwanie się pojęciem odblaski; wdrażanie do bezpiecznego porusza się po drodze; rozwijanie umiejętności orientowania się w schemacie ciała i w przestrzeni; kształtowanie nawyku wspólnego sprzątania po skończonej zabawie,
Temat tygodnia: Ja, ty i środowisko
- dostrzeganie i określanie różnic i podobieństw w wyglądzie ludzi; rozwijanie orientacji w schemacie ciała; kształtowanie celności i zręczności podczas zabaw z piłką; stosowanie się do przyjętych umów i reguł podczas zabaw,
- podawanie nazw zmysłów; rozwijanie doznań sensorycznych; rozwijanie ciekawości poznawczej
- wzbogacanie słownika dzieci – używanie w wypowiedzi określeń: najpierw, potem, później, na końcu; kształtowanie logicznego myślenia; kształcenie umiejętności dokładnego mycia rąk;
- nabywanie przeświadczenia o konieczności dbania o higienę własną i otoczenia poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak); przygotowanie do posługiwania się numerami alarmowymi; kształtowanie koordynacji ruchowo-wzrokowej; wdrażanie do szybkiego reagowania i wykonywania poleceń
- rozwijanie zainteresowania czytaniem; kształtowanie postaw proekologicznych; rozwijanie szybkości i zręczności w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych; wdrażanie do porządku i dbałości o estetykę najbliższego otoczenia.
Temat tygodnia: Dary jesieni
- rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu; rozwijanie słownika czynnego
- rozpoznawanie i podawanie nazw owoców i warzyw; kształtowanie sprawności manualnej podczas lepienia z masy solnej
- posługiwanie się nazwami warzyw; rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności; rozwijanie umiejętności wokalnych;
- przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter o, O na podstawie wyrazów: owoce, Ola; kształtowanie poczucia rytmu;
- rozpoznawanie i podawanie nazw różnych owoców i warzyw; kształcenie logicznego myślenia; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
Piosenka dla Supełka
sł. Ewa Stadtmüller, muz. Jerzy Ostrowski
Dnia pewnego późnym latem
nasz znajomy superkrawiec
znalazł kilka śmiesznych szmatek
i dał ponieść się zabawie.
Ref.: Lalala (klap, klap),
lalala (klap, klap),
lalalalalalalala.
Lalala (tup, tup),
lalala (tup, tup),
lalalalalalala.
Wziął igiełkę i niteczkę,
nie minęło czasu wiele,
jak spod ręki Antoniego
wystartował nasz Supełek.
Ref.: Lalala (hop, hop)…
Teraz Pak ma przyjaciela,
z którym mu nie grozi nuda,
bo z Supełkiem, bo z Supełkiem
każda się zabawa uda.
Ref.: Lalala (cyk, cyk)…
Jest nas więcej – no i dobrze,
bo z przyjaźnią tak się dzieje,
że się mnoży, gdy ją dzielisz,
razem zawsze jest weselej.
Ref.: Lalala (bum, bum)…
Piosenka Sygnalizatora
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Maszerują buty po chodniku
prawą stroną, grzecznie, w równym szyku
i pytają Sygnalizatora,
czy przez jezdnię już przechodzić pora.
Ref.: Jestem z tego dobrze znany,
że wciąż migam światełkami.
Kiedy światło mam zielone,
możesz przejść na drugą stronę.
I spokojnie idź po pasach,
bo na pasach się nie hasa.
A gdy błysnę na czerwono,
stój, nie przechodź, zabroniono!
Pan Sygnalizator mruga okiem:
Czy są jezdnie wąskie, czy szerokie,
stoję dla was co dzień jak na warcie,
więc zasady moje pamiętajcie:
Ref.: Jestem z tego dobrze znany…