Rada Rodziców
Przewodnicząca- Joanna Sikorska- Wołkow
Wiceprzewodniczący- Emilia Mórawska- Macuda
Sekretarz - Marta Wójciak
Email Rady Rodziców: rr.przedszkole.michalowice@gmail.com
Rada Rodziców ustaliła składkę na rok szkolny 2021/2022 w wysokości:
150 zł - dla jednego (pierwszego) dziecka w przedszkolu
100 zł - dla drugiego dziecka w przedszkolu
0 zł - dla trzeciego i kolejnego dziecka w przedszkolu
REGULAMIN RADY RODZICÓW Gminnego Przedszkola w Michałowicach
Na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. Z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) oraz Statutu Gminnego Przedszkola w Michałowicach.
I. Postanowienia wstępne
- Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w kontaktach z Dyrekcją Przedszkola, Radą Pedagogiczną, Organem Prowadzącym oraz Organem Nadzoru Pedagogicznego, a także z instytucjami zewnętrznymi.
- Rada Rodziców jest statutowym organem. Stanowi społeczny organ opiniodawczy, doradczy i decyzyjny Przedszkola.
- Rada Rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami, w celu ujednolicenia oddziaływań na rzecz dzieci przez rodzinę i przedszkole.
- Rada może porozumiewać się z Radami Rodziców, działającymi w innych placówkach, ustalając zasady i zakres współpracy.
- Członkowie Rady pełnią funkcje społecznie.
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką o brzmieniu:
RADA RODZICÓW
przy Gminnym Przedszkolu w Michałowicach
05-816 Michałowice, ul. Szkolna 13
NIP: 5342032595
Rada rodziców posługuje się skrzynką elektroniczną: rr.przedszkole.michalowice@gmail.com, obsługiwaną przez wyznaczone osoby z Prezydium Rady Rodziców. Są one również zobowiązane do przekazania hasła do skrzynki kolejnemu przewodniczącemu Rady Rodziców.
II. Cele i zadania Rady Rodziców
- Rada Rodziców jest organem wewnętrznym przedszkola, mającym na celu w szczególności:
- Zapewnienie współpracy rodziców z przedszkolem w kwestii opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej przedszkola i każdej, dla której działalność Rady Rodziców może być pomocna,
- Występowanie do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola,
- Uchwalenie Regulaminu Rady Rodziców,
- Uchwalenie preliminarza budżetowego /planu finansowego na dany rok szkolny oraz jego rozliczenie,
- Przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o planowanych działaniach na ich rzecz, udzielonej pomocy oraz działalności finansowej Rady Rodziców.
- Pomoc dzieciom potrzebującym dofinansowań udziału w zajęciach dodatkowych, organizowanych w przedszkolu (wycieczki, warsztaty itp.).
- Rada realizuje swoje zadania w ramach bieżącej współpracy, w szczególności podczas posiedzeń.
III. Kompetencje Rady Rodziców
- Rada realizuje swoje kompetencje w szczególności poprzez następujące działania:
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola.
- Opiniowanie dorobku zawodowego nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego.
- Wnioskowanie do Dyrektora Przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
- Występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem o dokonanie oceny działalności Przedszkola, Dyrektora lub nauczyciela,
- Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola.
- Udział w komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora przedszkola.
IV. Skład Rady Rodziców
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych (grup), wybranym w wyborach, które przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- W wyborach, o których mowa w pkt. 1, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybór rodzica na przedstawiciela rodziców danej grupy odbywa się w głosowaniu, za zgodą kandydata, lub też poprzez indywidualne zgłoszenie osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady.
- Kadencja członka Rady Rodziców, z wyjątkiem Prezydium, trwa do końca wakacji roku przedszkolnego.
- Ustępujące po zakończonej kadencji Prezydium Rady Rodziców działa do chwili wyboru kolejnego Prezydium, to jest do pierwszego posiedzenia Rady Rodziców w nowym roku szkolnym. Ustępujące Prezydium składa wówczas nowej Radzie Rodziców sprawozdanie z realizacji budżetu za rok poprzedzający, przekazuje dokumentację oraz sprawy finansowe nowo wybranemu Prezydium.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
- Rezygnacji członka Rady Rodziców, złożonej na posiedzeniu Rady lub na zebraniu rodziców danej grupy,
- Odwołania przez rodziców danej grupy z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Rodziców, które musi zostać przegłosowane zwykłą większością głosów.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 2/3 członków Rady. Nowa Rada Rodziców winna być powołana w trybie natychmiastowym, poprzez wyłonienie innych przedstawicieli spośród rodziców poszczególnych grup. Odstąpienie od udziału w Prezydium Rady rodziców może nastąpić w trybie przewidzianym w punkcie 6. Osoba rezygnująca z udziału w Prezydium Rady może pozostać członkiem Rady Rodziców.
V.Organizacja Rady Rodziców
- Rada Rodziców powołuje w wyborach spośród swoich członków Prezydium Rady oraz Komisję Rewizyjną.
- Prezydium Rady, które stanowi organ wykonawczy Rady Rodziców, tworzą:
- Przewodniczący Rady, który:
a) kieruje pracami Rady,
b) jest odpowiedzialny za utworzenie i rozliczenie preliminarza budżetowego Rady Rodziców,
c) zwołuje posiedzenia Rady,
d) przekazuje Dyrektorowi opinie, wnioski i postulaty Rady Rodziców dotyczące pracy przedszkola. - Zastępca Przewodniczącego, który:
a) w zastępstwie Przewodniczącego Rady wykonuje czynności Przewodniczącego,
b) wykonuje inne czynności powierzone przez Prezydium Rady. - Sekretarz Rady, który:
a) jest odpowiedzialny za powiadamianie wszystkich zainteresowanych o terminie i ewentualnym porządku obrad posiedzenia Rady,
b) protokołuje posiedzenia Rady,
c) przekazuje protokoły i inne dokumenty do wiadomości rodziców za pośrednictwem rad oddziałowych oraz wywiesza je na ogólnodostępnych tablicach Rady Rodziców. - Skarbnik, który:
a) dba o prawidłową realizację planu finansowego oraz efektywne i zasadne gospodarowanie funduszami Rady Rodziców,
b) podaje do wiadomości ogółu rodziców stan operacji finansowych Rady,
c) odpowiada za zapewnienie bieżącej obsługi finansowej Rady.
- Przewodniczący Rady, który:
- Komisja Rewizyjna:
- liczy 2 członków,
- dokonuje co najmniej raz na pół roku kontroli dokumentacji finansowej i stanu konta Rady Rodziców,
- kontroluje co najmniej raz w roku działalność finansowo-gospodarczą Rady Rodziców w zakresie zgodności z przepisami, dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
- W przypadku rezygnacji z funkcji przez członka Prezydium Rady Rodziców dopuszcza się łączenie dwóch funkcji w ramach Prezydium przez jednego członka. Nie dopuszcza się jednak łączenia funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
VI.Tryb pracy Rady Rodziców
- Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z przyjętym przez siebie Regulaminem, preliminarzem budżetowym oraz harmonogramem spotkań.
- Posiedzenia Rady Rodziców są zwoływane przez
- Przewodniczącego Rady lub w jego zastępstwie przez zastępcę Przewodniczącego:
a) z własnej inicjatywy
b) na wniosek 1/3 członków Rady lub
c) na wniosek Dyrektora Przedszkola - Dyrektora Przedszkola (w uzgodnieniu z Przewodniczącym lub innym członkiem ustępującego Prezydium Rady Rodziców):
a) wraz z początkiem roku w celu wybrania nowej Rady Rodziców z podaniem terminu i miejsca posiedzenia. - O terminie i miejscu zebrania Rady Rodziców należy poinformować członków Rady Rodziców z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Przewodniczącego Rady lub w jego zastępstwie przez zastępcę Przewodniczącego:
- Posiedzenia Rady Rodziców są jawne i otwarte dla rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola. Za zgodą Rady Rodziców głos na jej posiedzeniach mogą zabierać osoby niebędące jej członkami.
- Do udziału w posiedzeniu Rady mogą zostać zaproszone również inne osoby z głosem doradczym, na wniosek Przewodniczącego lub członków Rady.
- Dyrektor Przedszkola lub upoważniony przez niego przedstawiciel, może uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach Rady Rodziców z głosem doradczym w pracach Rady.
- Rodzice z grupy, której przedstawiciel przestaje pełnić funkcję członka Rady Rodziców, zobowiązani są niezwłocznie wyłonić spośród siebie innego przedstawiciela.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane. Protokoły, jak i wszelkie inne dokumenty Rady, są jawne i powinny zostać udostępnione rodzicom dzieci uczęszczających do Przedszkola w sposób zwyczajowy przyjęty w Przedszkolu dla poszczególnych rodzajów spraw, w tym mogą być zamieszczone na stronie internetowej www.przedszkole.michalowice.pl w zakładce Rady Rodziców.
VII. Podejmowanie uchwał
- Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 50% liczby członków Rady, w głosowaniu jawnym.
- Na wniosek Przewodniczącego Rady, o ile żaden z członków Rady nie zgłosi sprzeciwu, Rada Rodziców może przeprowadzić pisemne głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały w trybie obiegowym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (w tym za pośrednictwem sieci Internet). W takim przypadku uchwała jest ważna, o ile została podjęta większością głosów, a w głosowaniu wzięli udział wszyscy członkowie Rady. W sprawach osobowych oraz o rozwiązanie Rady Rodziców głosowanie w trybie obiegowym (lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość) jest niedopuszczalne.
- Przyjęcie lub dokonanie zmian Regulaminu Rady Rodziców wymaga większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej 50% liczby członków Rady lub w przypadku wykorzystania do głosowania sieci Internet większości 2/3 głosów przy głosowaniu wszystkich członków Rady Rodziców.
- Uchwały Rady Rodziców są protokołowane przez Sekretarza Rady. Stanowią one dokumentację placówki i są przechowywane w sekretariacie Przedszkola.
- Protokół z zebrania Rady Rodziców jest sporządzany przez Sekretarza w ciągu 7 dni od daty posiedzenia i jest przesyłany do Prezydium w celu akceptacji. Członkowie Prezydium mają 2 dni od dnia otrzymania dokumentu na wniesienie ewentualnych uwag, które to muszą zostać rozpatrzone przez Prezydium Rady Rodziców bez zbędnej zwłoki. W razie wątpliwości decyduje głos Przewodniczącego. Następnie protokół z ewentualnymi zmianami wynikającymi z wniesionych zastrzeżeń powinien być niezwłocznie podpisany przez Przewodniczącego Rady Rodziców i Sekretarza i podany do wiadomości pozostałych członków Rady Rodziców oraz wywieszony na tablicy Rady Rodziców.
VIII. Zasady działalności finansowej Rady Przedszkola
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł
- Wysokość dobrowolnej składki rodziców, Rada Rodziców ustala na początku każdego roku szkolnego w formie uchwały.
- Fundusze, o których mowa w ust.1., mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego, oraz dysponowania funduszami na tym rachunku, jest uprawniony Skarbnik, Przewodniczący oraz inne osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców nadane postanowieniem uchwały.
- Wpływy na fundusz Rady Rodziców dokumentowane są w postaci wyciągu bankowego. Skarbnik prowadzi sumaryczne listy wpłat w podziale na grupy.
- W działalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania.
- Wydatki z funduszu Rady Rodziców dokonywane są zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem wydatków na dany rok szkolny. Wszelkie odstępstwa od preliminarza mogą być wykonywane wyłącznie za zgodą większości Prezydium Rady Rodziców. Przy braku porozumienia decyduje Przewodniczący Rady Rodziców.
- Wszystkie wydatki z funduszu, o których mowa w ust 1., muszą mieć potwierdzenie w rachunkach lub paragonach i dokumentowane w wyciągu bankowym. Wymienione dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat wstecz.
- Środki funduszu Rady Rodziców przeznaczone są na realizację zadań i celów Rady, a w szczególności na:
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci,
- dofinansowanie wycieczek oraz wyjść kulturalnych dla poszczególnych grup, w miarę możliwości i środków, oraz zgodnie z planem dydaktycznym nauczycieli,
- finansowanie warsztatów, teatrzyków, koncertów i innych wydarzeń dla dzieci,
- wspierania placówki w wydatkach na materiały papiernicze, dydaktyczne i inne środki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedszkola na wniosek Dyrektora,
- finansowanie szkoleń i wymiany doświadczeń dla rodziców,
- innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Rady.
IX.Postanowienia końcowe
- Działalność Rady Rodziców jest zgodna z obowiązującym prawem.
- W każdym przypadku, gdy uchwały Rady Rodziców są sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa lub dobrymi obyczajami, Dyrektor Przedszkola ma prawo zawiesić ich wykonanie pisemnie uzasadniając swoją decyzję. W każdym takim przypadku Rada Rodziców winna o sprawie zawiadomić organ prowadzący i nadzorujący Przedszkole.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Data uchwalenia regulaminu 26.01.2019 r.
Rada Rodziców działająca w Gminnym Przedszkolu w Michałowicach.