Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Czerwiec

Temat tygodniowy: Bezpieczne wakacje.

Temat: Babki z piasku.

 Cele:

- rozwijanie sprawności manualnej.

- umuzykalnianie dzieci

- doskonalenie umiejętności przeliczania do trzech i więcej.

1.Zabawa „Odgadnij co przedstawia obrazek”.

Dzieci losują obrazki przedstawiające sprzęt sportowy, który można wykorzystać na wakacjach. Prezentowanie sprzętu przedstawionego na obrazkach, odgadywanie przez dzieci, jakie przedmioty się na nich znajdują (np. rower, hulajnoga, piłka, skakanka, rolki, rakieta do tenisa, koło plażowe, materac do pływania, materac do pływania, rakietki do badmintona itd.)

2.Babki z piasku - ćwiczenia w liczeniu.

Dzieci robią na desce wokół piaskownicy babki, trzy sztuki, może być więcej.

(Każde dziecko wybrało sobie foremkę do piasku z worka, nie widząc jej).

Przeliczają babki kolejno, głośno, dotykając każdej z nich.

Zrzucają do piaskownicy dwie babki.

Rodzic mówi:

Były trzy babki. Dwie babki się wam zniszczyły.

Ile babek wam zostało?

Dzieci, po przeliczeniu, odpowiadają: jedna.

3.Zabawa twórcza „Po czym mogę chodzić na wakacjach”.

Rodzic wyjaśnia dzieciom, że na wakacjach będą przebywały w różnych miejscach i będą chodzić, np. boso po zielonej, wilgotnej trawie. Prosi dzieci, żeby pokazały, jak chodzą boso po wilgotnej trawie. Potem dzieci  naśladują chód boso, po:

- gorącym piasku

- mokrych kamieniach w rzece

- kałużach.

4.Piosenka o wakacjach.

Niech żyją wakacje

niech żyje pole i las,

i niebo, i słońce,

wolny, swobodny czas.

Pojedzie z nami piłka

i kajak i skakanka,

będziemy  grać w siatkówkę

od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce

na ciemno nas opali,

w srebrzystej, bystrej rzece

będziemy się kąpali.

Niech żyją  wakacje

niech żyje pole i las,

i niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

 

Temat: Wakacje w górach

Cele:

- rozwijanie mowy

- uświadamianie  zagrożeń związanych z letnim wypoczynkiem w górach.

- doskonalenie umiejętności klasyfikacji przedmiotów.

1.Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej  „Na hali”.

Na hali, na hali,

na zielonej hali

słychać, że już owce

górale wygnali.

Pasą się owieczki,

brzękają dzwoneczki,

Lecą aż pod Giewont

góralskie piosneczki.

Rozmowa na temat wiersza.

Prosimy rodziców o wyjaśnienie słów: Giewont, hale.

- Kto mieszka w górach?

- Co wypasają górale na górskich łąkach?

- Co mają na szyi owieczki?

- Po co górale hodują owce?

2.Liczenie kamyków.

Rodzic pokazuje kamienie, które przywiózł w ubiegłym roku znad rzeki. Dzieci starają się posegregować je według wielkości: na małe i duże. Liczą i porównują  liczebność zbiorów.

3.Rozmowa na temat bezpiecznego chodzenia po górach.

- Czy można iść w sandałach czy klapkach w góry? Dlaczego?

- Czy można iść z odkrytą głową? Dlaczego?

- Czy wędrując po górach można oddalać się od rodziców? Dlaczego?

4.Ćwiczenia ruchowo- graficzne.

Dzieci kreślą w powietrzu rękami kształt gór.

 

Temat: Wakacje nad morzem.

Cele:

- uświadamianie zagrożeń związanych z letnim wypoczynkiem nad morzem,

- rozwijanie poczucia rytmu,

- rozwijanie zmysłu dotyku,

- zwrócenie uwagi na przedmioty potrzebne podczas wakacyjnych wędrówek.

1.Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej ”Mały raczek” - ilustrowanego sylwetami.

Była sobie wielka woda, co się nazywa morze. Na dnie tej wody była wielka skała, a przy tej skale wielki głaz. A przy tym głazie - wielki kamień. A przy tym kamieniu mały kamyk. A w tym kamyku dziurka. A ta dziurka to był pokoik raczka. Ten raczek spał. I raz ugryzła go w małą nóżkę mała pchełka. Aż podskoczył do góry i przewrócił się na drugi bok. Od tego poruszył się kamyczek. A od kamyczka - kamień. A od kamienia - głaz. A od głazu - skała. A od skały ta wielka woda co się nazywa morze. I porobiły się na tej wodzie fale, które o mało nie zatopiły okrętu z marynarzami.

- Skąd te fale na morzu? - zawołali marynarze. Wtedy powiedział im wiatr, co leciał górą i wszystko wiedział :

- To dlatego, że tam na dnie wody mała pchełka ugryzła w małą nóżkę małego raczka.

- Dlaczego na morzu opisanym w opowiadaniu powstały fale?

- Co mogło grozić marynarzom z powodu małego raczka?

Rozmowa na temat bezpiecznych zabaw nad morzem.

- Jak powinniśmy ubierać się do zabaw nad morzem? Dlaczego?

- Czy powinniśmy mieć coś na głowie? Dlaczego?

- Możemy sami wchodzić do wody? Dlaczego?

- Czy możemy oddalać się od rodziców?

 2.Oglądanie obrazków przedstawiających różnerodzaje statków: statki pasażerskie, kutry rybackie, tankowce.

3.Zabawamuzyczno - ruchowa „Płyniemy statkiem”.

Dzieci siadają jedno za drugim, trzymają osoby siedzące przed sobą i kołyszą się na boki zgodnie z rytmem wystukiwanym przez rodzica na bębenku - wolno lub szybko.

4.Zabawadydaktyczna „Pakujemy plecak”.

Rodzic przygotowuje plecak i różne przedmioty. Dzieci podchodzą do rodzica, mają zasłonięte oczy i wybierają z worka przedmiot (są tam np. skakanka, piłka, pasta do zębów, latarka, puste butelki, świeczka). Dzieci odgadują za pomocą dotyku co to za przedmiot i czy przyda się na wakacjach. Jeżeli tak wkładają go do plecaka, jeżeli nie odkładają do kosza.

 

Temat: Skąd się biorą motyle?

 Cele:

- rozwijanie  mowy,

- doskonalenie znajomości kolorów,

- przeliczanie w zakresie 3 i więcej.

1.Śpiewanie na wymyśloną melodię zdań: Lato, lato wita (podają dzieci nazwę swojego imienia).

2.Słuchanie  opowiadania. H. Ożogowskiej „A to zmartwienie”.

Rodzic podczas opowiadania może użyć sylwet: gąsienicy, szewca, motyla.

Wybrała się zielona liszka na spacer. Zamoczyła nóżki w porannej rosie.

- A psik! - kicha - a psik!

- Nie mogę chodzić boso. Kupię sobie pantofelki.

Poszła do szewca:

- Proszę 12 par pantofelków.

- 12 par!? - zawołał szewc.

- Tak, bo ja mam 24 nogi.

- O rety! Nie mam tyle na składzie. Mogę zrobić na zamówienie.

- Dobrze, proszę wziąć miarę. A kiedy będą gotowe, proszę je przynieść, mieszkam tu i tu.

Napracował się szewc niemało. Szył, szył,  aż uszył pantofelki. Zapakował je i zaniósł na wskazane miejsce. Rozgląda się w ogródku wokoło. Szuka znajomej liszki. Nigdzie jej nie ma. Nad zagonem kapusty fruwa piękny motyl.

- Przepraszam - pyta szewc - Czy nie widział pan tu gdzie zielonej liszki? -Zamówiła u mnie 12 par pantofelków. Przyniosłem je właśnie…

- A zawołał motyl - przypomniałem sobie: to ja byłem tą liszką. To ja zamówiłem te pantofelki, ale było to dosyć dawno. - Pan szył te pantofelki  tak długo, aż się ze mnie zrobił motyl…

- No i co teraz będzie?! - zawołał zmartwiony szewc. - Czy pan nie ma nóg?

- Mam owszem. Ale po pierwsze: mam tylko trzy pary, a po drugie: ja nie muszę chodzi. Ja fruwam. Pantofelki nie są mi potrzebne.

A to zmartwienie!

Rozmowa na temat opowiadania.

- Dla  kogo szył szewc buty?

- Dlaczego szewc miał zmartwienie?

- Ile nóg ma motyl? A ile miała gąsienica?.

3.Zabawa muzyczno - ruchowa „Motyle i kwiaty”.

Rodzic rozkłada na podłodze sylwety kwiatów w trzech kolorach: zielonym, niebieskim i żółtym. Dzieci jako motyle poruszają się przy skocznej melodii.

Gdy muzyka cichnie, motyle siadają na kwiatku w kolorze słońca, liścia, nieba lub innym. Rodzic określa kolor.

4.Zabawaruchowa z gazetami.

Dziecko dostaje jedną stronę gazety i ćwiczy z nią według poleceń rodzica. Np:

- przeskoczcie obunóż kilka razy przez gazetę leżącą na podłodze,

- skaczcie na jednej nodze wokół gazety,

- zwińcie gazety w kulki,

- dmuchajcie kulki papieru położone na podłodze 

Temat: Mamy lato. Co wy na to?

Cele:

- zwrócenie uwagi  na charakterystyczne oznaki lata,

- zachęcanie do czynnego wypoczynku podczas wakacji.

1.Ćwiczenia klasyfikacyjne „Co kojarzy się z latem?

(Przybliżenie charakterystycznych oznak lata).

Dzieci wybierają spośród obrazków (lub gotowych rekwizytów) te, które kojarzą im się z tą porą roku, np. czereśnie,  jagody, poziomki, leżak, parasol plażowy, okulary przeciwsłoneczne, kapelusz słomkowy, zamek z piasku, strój kąpielowy.

 2.Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej „Już lato”

Już jest lato, już jest lato!

Wyjeżdżamy z mamą, tatą.

W góry, w lasy lub nad morze,

każdy jedzie tam, gdzie może.

Bliżej słońca, bliżej wody,

by się kąpać dla ochłody.

Na jagody chodzić w las,

bo wakacji nadszedł czas.

Rozmowa na temat wiersza:

- Gdzie można wyjechać z rodzicami podczas lata?

- Co można robić latem?

3.Ćwiczenia ruchowo- graficzne „Letnie symbole”.

Dzieci rysują w powietrzu różne kształty: chmurki, słońca, drzewa itp.

 4.Ilustrowanie wiersza T. Fiutowskiej „Już lato”- wykonanie pracy plastycznej.

Dzieci malują na dużych arkuszach farbami plakatowymi jedno z miejsc: las, góry, morze, wieś. Rodzic może pomóc dziecku.

 

Temat tygodniowy: Zbliża się lato.

Temat: Kto to kuka?

 Cele:

- rozwój mowy,

- rozwój umiejętności ruchowych.

1.Zabawa naśladowcza „Rób to co, piłka”.

Rodzic bawi się piłką, a dzieci poruszają się tak, jak ona:

*podrzuca piłkę nisko- dzieci podskakują niewysoko nad podłogą,

*podrzuca piłkę wysoko- dzieci podskakują jak najwyżej,

*kozłuje piłkę- przeskakują z nogi na nogę,

*toczy po podłodze- turlają się spokojnie po podłodze.

2.Słuchanie opowiadania Cz. JanczarskiegoTajemniczy głos”

W lesie była duża polana. Rosła tam wysoka trawa i kwiaty. Nad polaną szumiały drzewa. Miś z przyjaciółmi usiadł pod drzewem.

- Odpocznijmy tu- powiedział.

- Ku- ku- rozległ się głos.

Miś podrapał się w opuszczone uszko.

- Kto powiedział: ku - ku?

Pajacyk Bimbambom i pluszowy Króliczek pokręcili głowami.

- To nie my!

- Ku- ku! Ku- ku, ku - ku- znów odezwał się głos.

- Ktoś chce się z nami bawić w chowanego- pisnął Króliczek.

- Poszukamy go. Wszyscy zaczęli szukać. Pluszowy Króliczek dał nurka w trawę. Bimbambom zadarł głowę do góry. A Miś Uszatek przetrząsnął najbliższe krzaki. Tajemniczy głos ciągle wołał:

Ku - ku, ku - ku!...

Po chwili znów cała trójka spotkała się na polanie. Miś trzymał w łapce ślimaka.

- Znalazłem go! To on mówi: ku- ku!

- Nie, to nie on - zaprotestował Bimbambom i pokazał przyjaciołom biedronkę.

- A ja wam mówię, że ku - ku - mówiła liszka- pisnął Króliczek.

- O, właśnie ta!

Wszyscy pokazali co znaleźli: ślimaka, biedronkę, liszkę. Ślimak wysunął różki, biedronka trzepotała skrzydełkami, a liszka podniosła łepek do góry.

A żadne z nich nic nie powiedziało.

Nareszcie zaszumiały skrzydła. Na gałęzi siadł duży ptak i zawołał wesoło:

- Ku - ku, ku - ku. Jestem kukułka- witam was.

 Rozmowa na temat opowiadania.

- Gdzie pojechał Miś z przyjaciółmi?

- Gdzie odpoczywali?

- Jaki głos wydawał ptak, którego szukał Miś z przyjaciółmi?

- Co znaleźli Miś i przyjaciele?

- Co to był za ptak?

3.Ćwiczenia słuchowe „Kukanie”

Rodzic kuka, dzieci liczą każde kuku, a potem tyle samo razy klaszczą.

 4.Oglądanie albumów przedstawiających ptaki. Swobodne wypowiedzi dzieci na ich temat.

 5.Zabawa „Dziękuję”

Dziecko dostaje papierową serwetkę, którą nosi na głowie, uważając, aby nie spadła. Osoby poruszają  się w dowolny sposób przy muzyce (nagranie wybranej piosenki). Gdy jakaś serwetka upadnie na podłogę, ten do kogo należy musi się zatrzymać. Nie może poruszyć się dotąd, aż inna osoba położy mu serwetkę na głowie. Można także uratować go  w inny sposób - przyjacielskim dotknięciem, a wtedy dziecko położy samo sobie serwetkę na głowie. Ma przy tym podziękować koledze, który powinien odpowiedzieć: Zrobiłem to z przyjemnością.

 

Temat: Kto nam przyniósł lato?

 Cele:

- poznanie  cech charakterystycznych dla lata,

- umuzykalnianie dzieci,

- obserwacja roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku.

1.Słuchanie wiersza P. Łosowskiego” Kto namprzyniósł lato?

Kto nam  przyniósł lato?

Kto je przyniósł do nas?

Może dobra wróżka,

Pięknie opalona?

A może czarodziej

dał nam lato w darze,

bo na pustej plaży

zimą je wymarzył?

Spytałem motyli

tańczących nad łąką,

a motyle na to:

przyniosło je słonko!!!

Rozmowa na temat wiersza.

- Czy wiecie, jaka niedługo rozpocznie się pora roku?

- Z czym kojarzy się wam lato?

- Co robimy najczęściej w lecie?

- Kto według wiersza, przyniósł nam lato?

2. Zabawa „Szukamy słoneczek”

Rodzic umieszcza w pokoju 6 sylwet kwiatów(lub obrazków). Zadaniem dzieci jest odszukanie słoneczek i określenie miejsca  ich schowania.

3. Rozwiązanie zagadki.

Kto ten kwiat zaczarował,

że lata w słońcu złotym?

Ten latający kwiat -

to…(motyl).

4.Spacer do ogrodu. Obserwacja roślin i zwierząt w ich naturalnym środowisku.

5. Ćwiczenia klasyfikacyjne „Letnia garderoba”- segregowanie obrazków przedstawiających różne ubrania letnie i noszone w innych porach roku. Dziecko próbuje uzasadnić swój wybór. Przedszkolaki nazywają obrazki, a następnie określają, czy przedstawione ubranie założą latem, czy w innej porze roku.

 

Temat tygodnia: LUBIMY CZYTAĆ KSIĄŻKI

Temat: Dbamy o książki

Cele:

- uważne słuchanie utworu

- uświadomienie konieczności szanowania książek

- kształtowanie umiejętności tworzenia kompozycji z gotowych elementów

1. ,,Zniszczona książka” słuchanie utworu I.R.Salach. Utwór można zilustrować wykorzystując np. lalki

,,Zniszczona książka”

Zosia: Małgosiu, Małgosiu! Co robisz?

Małgosia: Oglądam książkę o Kopciuszku.

Zosia: O, ja też mam bajkę o Kopciuszku, zobacz.

Małgosia: Co to jest?

Zosia: Jak to, co? To jest moja książka.

Małgosia: To jest książka?!Co ty z nią zrobiłaś? Jakie brzydkie plamy! Skąd one się wzięły?

Zosia: No bo… akurat gdy oglądałam książkę, mamusia zawołała mnie na obiad. Nie mogłam się od niej oderwać, więc oglądałam przy jedzeniu.

Małgosia: A ta plama? To masło?

Zosia: Książka ma takie piękne obrazki, że gdy zjadłam kolację, to obejrzałam ją jeszcze raz i nie miałam czasu, żeby …żeby… umyć ręce.

Małgosia: Proszę, proszę. Nie miałaś czasu? A te rogi. O, tutaj. Są pozaginane, dlaczego?

Zosia: A, to? Zaznaczyłam sobie miejsce, w którym skończyłam oglądać. No, co? Ty tak nie robisz?

Małgosia: Nigdy! Zobacz, to są dwie takie same bajki, ale wyglądają zupełnie inaczej. Moja- jest jak nowa. A twoja - ma chyba sto lat.

Zosia: Oj, Małgosiu, nie krzycz na mnie. Już i tak jest mi wstyd.

Małgosia: To bardzo dobrze! Myślę, że od dzisiaj będziesz szanowała książki!

Zosia: Tak, Małgosiu, obiecuję. Już nigdy nie pozaginam rogów, nie będę czytała przy jedzeniu. I zawsze, gdy będę chciała oglądać książki, dokładnie umyję ręce.

Rozmowa kierowana pytaniami:

- O czym była książka, którą oglądała Małgosia?

- Kto jeszcze miał książkę o Kopciuszku?

- Czy książki Małgosi i Zosi były takie same?

- Jaka była książka Małgosi?

-A jak była książka Zosi?

- Która  z dziewczynek szanowała książki?

Przypomnienie zasad dotyczących korzystania z książek.

2. ,,Nosimy książki”- zabawa ruchowa.

Rodzic gra na bębenku (dowolnym instrumencie).Dziecko chodzi w różnych kierunkach z książką. Na hasło ,,książka na głowę”- dziecko wykonuje polecenie, po chwili zmienia hasło np. ,,książka pod pachą”, ,,książka przed sobą”, ,,książka nad głową” itp.

3. ,,Zakładka do książki”- rozmowa wprowadzająca.

- Czy wiesz, do czego służy książkowa zakładka?

-Jak może wyglądać zakładka do książki?

- A czy u ciebie w domu używa się zakładki do książki?

-Jak ona wygląda, jaki ma kształt, co przypomina?

4. Pokaz wykonania zakładki.

Z kartki z kolorowego bloku technicznego, wycinamy, (jeśli dziecko potrafi może samo wyciąć) prostokąt o wymiarach 4 cm x 20 cm. Na górze prostokąta (zakładki) robimy 3- 4 dziurki dziurkaczem. Przeciągamy przez nie wstążki i zawiązujemy. Zakładkę można ozdobić kolorowymi elementami wyciętymi przy pomocy ozdobnych dziurkaczy bądź wyciąć samemu wybrane elementy. Tak ozdobioną zakładkę można włożyć do swojej książeczki

 

Temat:  W bibliotece
Cele:

- wdrażanie do uważnego oglądania i słuchania
- rozwijanie mowy
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania, doskonalenie liczenia
1. ,,Kicia Kocia w bibliotece” wspólne oglądanie filmu
https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA

Rozmowa na temat obejrzanego filmu.
- Gdzie wybrała się Kicia Kocia z mamą?
- Po co poszły do biblioteki?
- Jak jeszcze można spędzać czas w bibliotece?
- Kogo spotkały mama i Kicia Kocia w bibliotece?
- Co robiła Kicia Kocia w bibliotece?
- Jaką książkę wypożyczyła?
2. ,,Okładka”- zabawa ruchowa.
Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło: ,,Okładka”- dobiera się w pary i staje tyłem do drugiej osoby, bądź dotykając plecami ściany. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3. ,,Różne książki”- zabawa matematyczna
Na stole przygotowujemy po 4- 5 książek ( książki dla dorosłych i dla dzieci) oraz dwa kosze.
Rodzic mówi:
- Proszę powkładaj do jednego kosza książki dla dorosłych a do drugiego książki dla dzieci. Po wykonaniu zadania pytamy:
- Których książek jest więcej?
- A których mniej?
- Policz ile jest książek dla dorosłych?
- A ile dla dzieci?
Następnie wyjmujemy książki na stół i mówimy: a teraz powkładaj do koszyka książki wg wielkości.
- Jak myślisz, których jest więcej?
- A których mniej?
- Sprawdźmy i policzmy razem.
Następnie zaproponujmy wspólne odłożenie książek na swoje miejsce, na półki.

Temat: ,,Czytaj z misiem”- zabawy muzyczno- ruchowe
Cele:
- łączenie umiejętności słuchania muzyki z ekspresją ruchową
- uważne słuchanie utworu i wypowiadanie się na jego temat
1. ,,Na powitanie”- zabawa ruchowa z klaskaniem, tupaniem i skakaniem.
https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs

2. ,,Czytaj z misiem”- utrwalenie wcześniej poznanej piosenki z projektu ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury”  https://www.youtube.com/watch?v=TaYR4YBqkJI
„Czytaj z misiem”- piosenka
1. Siadaj szybko na dywanie,
coś pięknego dziś się stanie,
w wielki świat literatury
zaprowadzi ciebie miś.
Ref.: Dzisiaj czyta twoja pani,
ale jutro spróbuj ty,
zaproś misia na kolanach
i opowiedz swoje sny/x2
2. Mały miś nas uczy wiele,
on jest naszym przyjacielem,
my choć kilka latek mamy
czytać chcemy przez dzień cały.
Ref.: Dzisiaj czyta twoja pani...
3. Mały miś nam wiele zdziała,
czyta z nami tata, mama
opowiada nam o świecie
pojąć tego nie możecie.
Ref.: Dzisiaj czyta twoja pani…

Rozmowa na temat treści piosenki.
- O jakim przyjacielu jest piosenka?
- Czy lubicie słuchać, kiedy wam ktoś czyta książki?
- A czy czytanie książek jest ważne?

3. ,,Rączki klaszczą”- zabawa ruchowa.
https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q


Temat: Idziemy do księgarni
Cele:

- wdrażanie do uważnego słuchania
- rozwijanie mowy
- rozumienie określeń: okładka, kartka, strona, księgarnia, początek, koniec
- ustalenie zasad dotyczących korzystania z książek
1. ,,Kup mi mamo, książeczkę”- słuchanie fragmentu wiersza T. Kubiaka.

Kup mi, mamo, książeczkę
Kolorowe książeczki,
kolorowe bajeczki,
w kolorowych bajeczkach
kolorowy jest świat.

Kup mi, mamo, książeczkę,
przeczytamy bajeczkę,
a w bajeczce tej - dziwy.
Każdy poznać je rad.

Rozmowa kierowana pytaniami.
- O jakich książkach jest mowa w wierszu?
- O co dziecko prosiło mamę?
- Co przeczytają, kiedy kupią książkę?
- Gdzie kupuje się książki?
- Czy byłaś/łeś w księgarni?
2. ,,Nasza domowa biblioteczka”- oglądanie książek zgromadzonych w domowej biblioteczce.
Wspólne oglądanie książek zgromadzonych na półkach/regale w domu i rozmowa np. ta książka jest o kwiatach, ta o pojazdach, a ta o zwierzętach….

3. ,,Z czego składa się książka”- omówienie z dzieckiem budowy książki
Rodzic wskazuje pierwszą stronę- okładkę - początek książki- i ostatnią stronę - koniec książki. Okładka chroni strony książki, na niej jest napisany tytuł książki oraz autor książki. To kartka książki, a to strona. Na stronach jest tekst, który czytamy oraz ilustracje, czyli to, o czym czytamy. Następnie pokazujemy, w jaki sposób należy odwracać kartki, by ich nie zniszczyć.

4. ,,Zasady korzystania z książek”
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSIĄŻEK-PLANSZE....pdf

5. ,,W księgarni”- zabawa ruchowa.
Marsz ( bieg, podskoki) po pokoju - księgarni. Na hasło: ,,Oglądamy książkę”- zatrzymujemy się, siadamy w siadzie skrzyżnym i naśladujemy oglądanie książki.

 

Temat tygodniowy: Lubimy to samo, ale każdy  z nas jest inny.

Temat: Zabawy dzieci na świecie.

Cele:

- rozwijanie kreatywności.

- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 3 i więcej.

1.Słuchanie wiersza J. Tuwima „Murzynek Bambo”

Murzynek Bambo w Afryce mieszka,

czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki,

ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca,

psoci, figluje- to jego praca.

Aż mama  krzyczy: „Bambo, łobuzie!.”

A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: „Chodź do kąpieli”

a on się boi, że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka,

bo dobry chłopak z tego Murzynka.

2. Zabawa „O jeden więcej, o jeden mniej”.

Rodzic rozdaje dzieciom sylwety papierowych kwiatów (Ilość sylwet w  zależności od możliwości dziecka). Przedszkolaki układają przed sobą tyle sylwet, ile razy rodzic uderzył w bębenek. Dziecko liczy swoje sylwety. Potem po uderzeniu w bębenek i na hasło O jeden więcej- dzieci układają o jedną więcej sylwetę.( Analogicznie, gdy usłyszą hasło O jeden mniej- odkładają o jedną mniej sylwetę, niż było uderzeń w bębenek.)

3. Instrumentacja. Wiersza W. Melzackiego „Co lubią dzieci?.”

Rodzic recytuje i akompaniuje sobie na instrumentach perkusyjnych.(Mogą być instrumenty wykonane domowym sposobem).

Co lubią dzieci?

Słońce- gdy świeci,       (dzwonki)

deszcz- kiedy pada,        (trójkąt )

wiatr- kiedy gada,        (tamburyn )

mróz- kiedy szczypie, (drewienka)

śnieg- kiedy sypie        (grzechotka)

Każdą pogodę, z upałem, chłodem, o każdej porze…Byle na dworze.

4. Zabawa „Życzenie dla złotej rybki.”

Rodzic nawiązuje do baśniowej złotej rybki, która spełnia życzenia. Dzieci siedzą na krzesełkach w kole. W środku stoi  krzesełko, na którym siada jedno z dzieci i wypowiada życzenia do pozostałych uczestników – złotych rybek. Życzenia dotyczą sposobu poruszania się. Złote rybki wykonują taki ruch, o jaki prosi dziecko ze środka koła. Zabawę rozpoczyna rodzic, mówiąc, np. proszę złote rybki o ładny uśmiech, ukłon jaki się składa królowi;

 

Temat: Wymarzona zabawka

Cele:

- rozwijanie sprawności manualnej.

- rozwijanie poczucia rytmu.

1. Zabawa ze śpiewem „Labada”

Dzieci wraz z rodzicem poruszają się po kole.

Rodzic śpiewa:

Tańczymy labada, labada, labada.

Tańczymy labada, małego walczyka,

Tańczą  go dziewczynki, dziewczynki, dziewczynki.

Tańczą go dziewczynki i chłopcy tańczą też.

2. Słuchanie wiersza D. Betlewskiej „Prezent dla dziecka”

Najlepszy prezent dla dziecka

to czarodziejska pałeczka.

Wygląda tak niepozornie

jak zwykły kawałek kija,

lecz pożyteczna ogromnie,

bo uczy, bawi, rozwija.

Gdy czarodziejską pałeczkę

kupi mi wreszcie mama,

to górę innych zabawek

już wyczaruję sama.

3. Rozmowa na temat wiersza

- Do  czego służy czarodziejska pałeczka?

- Czy mogłaby spełniać marzenia?

- Jakie zabawki chcielibyście dostać dzięki czarodziejskiej różdżce?

4. Zabawa „Podskocz tyle razy, ile było klaśnięć”

Rodzic klaszcze, dzieci liczą po cichu klaśnięcia, a potem podskakują tyle samo razy, głośno licząc.

 

Temat: Co mówimy o innych?

Cele:

- ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych.

- wyrabianie u dzieci prawidłowego  stosunku względem innych.

- rozwijanie umiejętności rysowania  postaci ludzkiej.

1. Opowieśćruchowa „Zabawy z kolegami”

Dzieci ilustrują ruchem opowiadanie rodzica: Dzieci pomaszerowały z piłkami do ogrodu. Tam rozpoczęła się wesoła zabawa. Turlały piłki pomiędzy drzewami, odbijały nimi o ziemię, podrzucały do góry i łapały. Po chwili dzieci zostawiły piłki  i biegały pomiędzy nimi, naśladując ptaki, które przelatywały nad ogrodem. Nagle  nadciągnęły ciemne chmury  i zaczął padać deszcz. Najpierw był mały, więc dzieci  przykucnęły i schowały głowy pod  piłkami, trzymanymi w rączkach. Deszcz jednak był coraz większy. Dzieci  zabrały więc piłki i szybko pobiegły do domu.

2. Zabawa artykulacyjna „Spacer z kolegą (koleżanką)”

Idziemy na spacer: tupu-tupu, tup. Drzewa cicho szumią:  szu, szu, szu, szu.

Kurczątka w kurniku piszczą: pi, pi, pi. Kotek głośno miauczy, bo jest na nie zły: miauuu, miauuu, miauu.

Azor wyjrzał z budy, groźnie szczerzy kły: wrrr, wrrr,wr. Już jesteśmy głodni, brzuch nam mówi: brrr, brrr, brr.

3. Zabawa „O co prosi instrument?”

Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Kiedy usłyszą dźwięki  grane na kołatce przykucają i uderzają dłońmi o podłogę. Jeśli usłyszą dźwięki grane na  trójkącie- siadają skrzyżnie i klaszczą nad głową.

4. Słuchanie opowiadania D. Wawiłow „Dziwna Marta

Luśka przybiegła z przedszkola strasznie przejęta:

- U nas w przedszkolu jest nowa dziewczynka! - zawołała do mamy

- Ma na imię Marta!

- To ład nie - powiedziała mama

- A jaka ona jest? Luśka zastanowiła się.

- Dziwna - powiedziała po chwili. - Kudłata. Oczy ma jak talerze. Ręce jak grabie, i zielone włosy.

- Naprawdę? - zdziwiła się mama.

- Naprawdę! - zapewniała ją Luśka - Mogę Ci narysować! Następnego dnia Luśka zawołała już od progu:

- Wiesz, co dziś zrobiła Marta? Jadła piasek z piaskownicy! Sama widziałam. Zjadła całe wiaderko.

- Ojej- zmartwiła się mama.

- To ją brzuch rozboli! - Już ją rozbolał! Przyjechało pogotowie i zabrało ją do szpitala…Potem Marta przyniosła do przedszkola nietoperza i trzymała go w kieszeni fartuszka. I nietoperz ugryzł w palec panią Czesię - kucharkę. Potem Marta zjadła na obiad wszystkie rybki z akwarium i kwiatki z doniczek. A potem, kiedy dzieci spały, huśtała się na żyrandolu i śpiewała głupie piosenki.

- Okropna jest ta Marta - powiedziała mama.

- No! - ucieszyła się Luśka. Luśka wzięła mamę za rękę  i wyciągnęła ją na spacer do parku. W parku na ławeczce siedziała  jakaś pani z dziewczynką. Dziewczynka miała niebieską sukienkę, niebieskie wstążki w złotych warkoczykach, niebieskie oczy.

- Cześć, Luśka! - zawołała. Popatrz, mamusiu, to jest Luśka z mojego przedszkola.

- Luśka? - przestraszyła się pani. - Ta sama, która przyniosła do przedszkola węża boa? I odgryzła pani Czesi palec? Chodź Martusiu idziemy do domu. Mama spojrzała na Luśkę, a Luśka na mamę. Mama pokiwała głową, a Luśka się zaczerwieniła. A potem….Potem obie głośno się roześmiały.

Zachęcamy, aby dzieci spróbowały wypowiedzieć się na temat wyglądu i zachowania dziewczynek z opowiadania. Podkreślamy, że o innych nie należy źle mówić, a tym bardziej zmyślać na ich temat. Jak czułoby się dziecko, gdyby na ich temat kolega lub koleżanka z przedszkola powiedzieli nieprawdę.

5. Mój kolega lub (moja koleżanka) z przedszkola- wykonanie pracy plastycznej zwykorzystaniem kredek świecowych. Zamalowywanie tła wybranym kolorem farby.

 

Temat: Bawimy się ze wszystkimi

Cele:

- wzbudzanie zainteresowania życiem dzieci.

- rozwijanie umiejętności wokalnych.

- rozwijanie logicznego myślenia.

1. Zabawa „Cuda i dziwy”

Zadaniem dzieci jest wskazanie niezgodnych z rzeczywistością fragmentów wiersza J.Tuwima.

Spadł kiedyś w lipcu śnieżek niebieski,

 szczekały ptaszki, ćwierkały pieski.

Fruwały krówki nad modrą łąką, śpiewało z nieba zielone słonko.

Gniazdka na kwiatkach wiły motylki.

Trwało to wszystko może dwie chwilki.

A zobaczyłem ten świat uroczy, gdy miałem właśnie przymknięte oczy.

2. Zabawaruchowo - naśladowcza „Kto tak potrafi?”

Rodzic staje przed dziećmi  i kolejno wykonuje różne czynności. Pyta dzieci : Co robię?,  a następnie: Kto z was tak potrafi? Dzieci, które potrafią wykonać daną czynność, naśladują ją.

3. Propozycja piosenki ”Dobrezwyczaje” (sł. Cz. Janczarski, muzyka Szpilman)

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=UkicUKta0bY

I. Słonko ma bardzo dobre zwyczaje:

„Dzień dobry” mówi, gdy rano wstaje.

„Dzień dobry, dzień dobry,

dzień dobry wam,

sto jasnych promyków

 każdemu dam.”

II. Gdy słonko chmura pokryje siwa,

 Mówi „Przepraszam”, potem odpływa.

„Przepraszam, przepraszam, to tylko żart,

po niebie mnie gonił wesoły wiatr.”

III. Słonko dzień cały po niebie chodzi,

„Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.

„Dobranoc, dobranoc, zbudzę  was znów,

 a teraz dobranoc, przyjemnych snów”.

4. Zabawa „Wymarzone miejsce”

Dzieci przy nagraniu dowolnej piosenki  spacerują po pokoju. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i rodzic wręcza jednemu z nich piłeczkę mówiąc: Ona ma czarodziejską moc, przenosi osoby w wymarzone miejsce. Po chwili dziecko opowiada o swoim wymarzonym miejscu. Powrót muzyki zachęca dzieci  do spaceru. Podczas przerwy w grze, dziecko wręcza piłeczkę wybranej osobie.

 

Temat: Wesoło bawimy się w Dniu Dziecka

Cele:

- dziecięce przyjaźnie.

- rozwijanie mowy

1. Zabawa rozwijająca sprawność manualną i spostrzegawczość „Moja dłoń”

Dziecko z pomocą rodzica  obrysowuje flamastrem swoje  dłonie na kartce. Ozdabia rysunki według własnych pomysłów. Ogląda dłonie, porównuje ich wielkość.

2. Bawimy się razem- wspólne zabawy w ogrodzie.

- Zabawy z wykorzystaniem chust.

- Granie w kręgle zrobione z butelek po napojach

- Budowanie domków  z dużych tekturowych pudeł.

- Rysowanie  kolorową kredą na chodniku.

- Konkurs na najpiękniejszą budowlę.

- Celowanie piłką do kosza.

- Przeciąganie liny.

3. Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Chcę mieć przyjaciela”

Mam na imię Nosalek. Tak nazwały mnie przedszkolaki, bo mój ogromny czerwony i wesoły nochal sterczy tak jak u Pinokia. Jestem pajacem i zajmuję miejsce na największej wersalce w przedszkolnym kąciku lalek.

Obok mnie mieszka misio Krzysio, który ma oczy z guzików - jedno zielone, a drugie - granatowe. Powiem wam w sekrecie, że Krzyś był kiedyś bardzo smutnym misiakiem. Siedział tak sobie na wersalce i siedział. I nikt nie chciał się z nim bawić. Dziewczynki tuliły lalki w pięknych sukienkach, woziły je wózkiem na spacery i karmiły plastelinowymi ciasteczkami. Chłopcy byli zajęci budowaniem garaży i autostrad dla samochodów. A miś - siedział na tej swojej wersalce i wzdycha

- Kiedy mnie ktoś przytuli? Raz nawet odważył się i wyszeptał:

- Basiu, zabierz mnie na spacerek. Ale dziewczynka albo nie usłyszała, albo nie miała ochoty spacerować.

- To przez te twoje śmieszne oczy - mówiły lalki - Jedno inne, drugie inne!

 Ale przecież serduszko mam takie samo jak wszystkie misie: pluszowe -  szeptał Krzyś i wycierał smutne łezki, które kapały z granatowych oczu.

Nawet lalki nie chciały z nim rozmawiać. Właśnie wtedy do przedszkolnej sali przyszedłem ja, Nosalek. Posadzono mnie obok misia Krzysia, który uśmiechnął się do mnie i nieśmiało spytał:

- Będziemy przyjaciółmi? - No pewno! - krzyknąłem uradowany, bo też chciałem mieć przyjaciela.- Naprawdę? - pytał zdziwiony Krzyś - Bo ja mam takie śmieszne oczy.

- A ja mam duży nos - roześmiałem się.

Chwyciłem misia za pluszową łapkę. Mocno, ile tylko miałem siły.

Rozmowa na temat opowiadania.

- Kto to był Nosalek? A kto Krzysio?

- Kto został przyjacielem Krzysia?

- Co jest ważniejsze - wygląd czy zachowanie przyjaciela?

- Kto może być waszym przyjacielem?

4. Zabawa dydaktyczna ”Poznajemy swoich przyjaciół.”

Rodzice rozkładają różne przedmioty, np. klocki, cukierki, sok,  misia, lalkę, samochodzik, lokomotywę, rower, hulajnogę. Dzieci wybierają po jednym przedmiocie. Zadaniem dzieci jest uzasadnienie, dlaczego wybrały ten przedmiot.