Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Czerwiec

Temat tygodniowy: Do widzenia przedszkole

Temat: Do widzenia przedszkole

Cele:

- rozwijanie umiejętności wokalnych;

- ćwiczenie motoryki małej;

1. Zabawa z krzesełkiem.

Dziecko bierze krzesło i ustawia się względem niego według poleceń rodzica, np.

- stań przed krzesełkiem;

- stań za krzesełkiem,

- usiądź na krzesełku;

- stań po prawej stronie krzesełka;

- stan po lewej stronie krzesełka;

2. Nauka piosenki pt. „ Do widzenia przedszkole”

I. Gdy szedł wrzesień przez zielony las 

w deszczu z parasolem,

wszystkie dzieci wtedy

pierwszy raz witały przedszkole.

Ref. Podajemy ręce do zabawy w kole

przy nasze piosence witamy przedszkole

oraz naszą panią, lalki, piłki misie

witamy już dzisiaj witamy!

II. Przyszła zima, zagrał mroźny wiatr

gwiżdże już po polach.

Sypnął śniegiem, pozostawił ślad

w drodze do przedszkola.

III. Już jaskółka, biało- czarny ptak,

gniazdo ma w stodole.

Wkoło zieleń. To już lata znak,

czas żegnać przedszkole.

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=L8g7oeL3QKY

Rozmowa z dzieckiem na temat piosenki.

Nauka słów i melodii piosenki metodą ze słuchu.

3. Zabawa z chustką szyfonową.

Dziecko powtarza ruchy za rodzicem:

- macha chustka za sobą, przed sobą, a następnie puszcza ją na podłogę i podnosi,

- porusza chustką wysoko nad swoją głową, a następnie nisko nad podłogą,

- umieszcza chustkę na głowie, wykonuje skłon i patrzy, jak chustka opada, staje na

  chustce,

- kładzie chustkę obok siebie i wykonuje taniec wokół chustki.

Rysuj szlaczki po śladzie. Link:

https://www.kolorowe-obrazki.pl/wp-content/uploads/2016/08/szlaczki-nauka-kaligrafii-dla-dzieci-cwiczenie-nr-8.pdf

 

Temat: Nasze góry

Cele:

- zachęcanie do czynnego wypoczynku w górach, uświadomienie zagrożeń

  związanych z wakacyjnym wypoczynkiem w górach;

- wyrabianie sprawności manualnej ręki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej;

- kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10;

1. Powitanka: Dziecko wymawia rytmicznie.

 Jak to miło i wesoło -  uderzając dłońmi o uda

Gdy rodzice są wokoło.   - klaszczą w dłonie

Hurra! - wyskok w górę

2.„Na hali „ – wiersz H. Ożogowskiej. Zabawy z wykorzystaniem tekstu wiersza.

Na hali, na hali,

na zielonej hali

słychać, że już owce

górale wygnali.

Pasą się owieczki,

brzękają dzwoneczki,

lecą aż pod Giewont

góralskie piosneczki.

- Góral ci ja, góral,

w górach wychowany,

mam skórzane kierpce,

serdak wyszywany.

Mam kapelusz czarny,

orle na nim pióra.

Góral ci ja, góral

wychowany w górach.

Góralskie piosneczki

wierchami się niosą:

- zgubił góral kierpce,

będzie tańczył boso.

Link do krajobrazu górskiego:

https://blog.noclegi.pl/wp-content/uploads/shutterstock_286885676.jpg

Link: Strój górala

https://polalech.pl/podhalanski-opis.htm

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza.

- Rodzic zapoznaje dziecko z nazwami – najwyższych polskich gór i ich szczytów.

- Ponowne słuchanie wiersza, dopowiadanie przez dziecko brakujących słów (wytłuszczonych w tekście).

- Rytmizowanie fragmentu wiersza: Góral ci ja, góral, w górach wychowany, mam skórzane kierpce, serdak wyszywany – z jednoczesnym wykonywaniem prostych ruchów zaproponowanych przez dzieci ( klaskaniem, tupaniem).

- Wypowiadanie tego fragmentu z różnym natężeniem głosu (cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej) i z różną intonacją (wesoło, smutno, ze złością…).

4. Karta pracy – ubierz Bartka w strój podhalański.

(potrzebne będą: nożyczki, klej, biała kartka)

Link do karty: https://polalech.pl/pdf/ubieranka-podhalanski-chlopiec.pdf

5. Czas na zabawę ruchową pt. „ Hasła”

Na hasło: Wspinaczka, dziecko stoi i wyciąga ręce w górę, wykonując ruchy naprzemiennie. Na hasło: Spacer, dziecko maszeruje po pokoju.

6. Zapraszam do obejrzenia bajki edukacyjnej pt. "Bezpieczne wakacje w górach" 

Link: https://www.youtube.com/watch?v=2PrteVYHb7g

7. Zabawa matematyczna „Juhasowe liczenie” – rozwiązywanie zadań tekstowych.(rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowo: juhas)

 Dziecko otrzymuje liczmany, np. sylwety owieczek, patyczki.

Zadanie 1.

Na hali, na hali

osiem owiec juhas pasie.

Jeśli w góry dwie uciekły,

 ile masz owiec juhasie?

Dziecko układa tekst zadania na liczmanach. Podobnie postępuje z kolejnymi zadaniami.

 Zadanie 2.

Do zagrody 10 owiec

wpędził  juhas młody,

ale 3 owieczki sprytne

uciekły z zagrody.

Ile owiec zostało w zagrodzie?

Zadanie 3.

Na hali, na hali

raz się tak zdarzyło,

że do 5 owiec starych

3 młode przybyły.

Ile owiec jest teraz w stadzie?

 

Temat: Wisła – piękna polska rzeka

Cele:

- przybliżenie wiadomości na temat rzeki Wisły;

- rozwijanie poczucia rytmu;

1. Gimnastyka poranna. "Pamiętaj, że ruch to zdrowie”

- Na początek zrób 4 przysiady, 4 podskoki, 4 pajacyki;

- Teraz zatańcz do piosenki 

Link https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

2. Posłuchaj wiersza pt. „Nasze polskie abc” Z.Staweckiego

Już w przedszkolu dzieci wiedzą,

co to Wisła,

co to Bałtyk.

Że na Śląsku mamy węgiel,

a znów góry

to są Tatry.

Taki polski elementarz,

raz zobaczysz

i pamiętasz.

Kiedy będę taki duży,

jak na przykład są rodzice

z książki, z kina i z podróży

poznam kraju okolice.

Jak zakładka

Wisły wstążka,

no, a Polska

jest jak książka.

Nasze polskie abc,

każde dziecko

o nim wie.

Wchodzi w głowę,

wchodzi w serce,

jak literka po literce.

Coraz lepiej czytasz je,

nasze polskie abc.

 Rozmowa na temat wiersza:

- Co to jest Wisła?

- Gdzie mamy węgiel? Co to są Tatry?

- Co to jest polskie abc?

Śledzenie biegu Wisły na mapie od źródeł aż do Bałtyku – pokazywanego przez rodzica.

Link do mapy Polski:

https://assets.puzzlefactory.pl/puzzle/137/216/original.jpg

3. Słuchanie piosenki pt. „Nasza Wisła”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Ezhz9C6hej0

Rozmowa na temat piosenki:

- O czyjej wędrówce jest mowa w piosence?

- Jakie miasta próbują zatrzymać Wisłę?

- Gdzie rzeka kończy swój bieg?

4. „Zagadki znad Wisły”.Poproś mamę lub tatę o przeczytanie zagadek dotyczących miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Podpowiedź: nazwa każdego miasta rymuje się z treścią wiersza:

„Zagadki znad Wisły” Elżbieta Śnieżkowska- Bielak

 Zagadka pierwsza

Popłyniemy Wisłą

razem z rybitwami,

zobaczymy miasta,

co leżą przed nami.

Już zakręca rzeka

i czule oplata

miasto, co pamięta

dawne dni i lata.

Bogactwo i chwałę,

mężnych królów wielu,

którzy tu rządzili

na polskim Wawelu.

Każde dziecko teraz

na pewno odpowie,

Gdzie jest zamek Wawel?

No, proszę? W …(Krakowie)

Zagadka druga

Na brzegu Syrenka,

miasta swego broni.

Tarczą się osłania

i miecz trzyma w dłoni.

Dalej- Stare Miasto-

barwne kamieniczki.

Zbiegają ku Wiśle

wąziutkie uliczki.

Zamek, a przed zamkiem

na szczycie kolumny

stoi sam król Zygmunt

z miasta swego dumny.

Więc jakie to miasto,

gdzie wciąż mieszka sława?

To stolica Polski,

a zwie się… (Warszawa)

Zagadka trzecia

Teraz popłyniemy

do miasta pierników,

sporo się dowiemy

tu o Koperniku.

Kiedy wyruszymy

ulicami miasta,

pomnik astronoma

przed nami wyrasta.

To jego nauka

sprawiła, że może

teraz kosmonauta

w gwiezdne mknąć przestworze.

Pierniki tu lepsze

niż babunia piecze.

Gdzie dopłynęliśmy?

Do miasta… (Torunia)

Zagadka czwarta

Płyńże, miła Wisło,

płyń, Wisło szeroka!

Wtem, słońce zabłysło-

przed nami zatoka!

Wisła z sinym morzem

zostać zapragnęła

o rannej zorzy

do morza wpłynęła.

Patrzy na ich przyjaźń

Neptun i po pańsku

informuje Wisłę,

że jest wreszcie w … (Gdańsku)

Karta pracy:

Link: https://www.kolorowe-obrazki.pl/wp-content/uploads/2016/08/szlaczki-nauka-kaligrafii-dla-dzieci-cwiczenie-nr-17.pdf

 

Temat: Lekkomyślna Ola

Cele:

- rozumienie konieczności zachowania ostrożności w kontakcie z morzem;

- zwrócenie uwagi na wątek dramatyczny opowiadania;

1. Rodzic umieszcza przed dzieckiem piłki różnej wielkości.

(Piłka: plażowa, tenisowa, nożna, pingpongowa – mogą być obrazki)

Następnie zadaje dziecku pytania:

- Ile jest piłek;

- Czym piłki różnią się między sobą?;

- Jak można je ułożyć pod względem wielkości?;

Za chwilę opowiem ci o jednej z tych piłek. Zgadnij, którą mam na myśli:

Lekka bardzo kolorowa

Hen wysoko w górę skacze.

Dzieci grają w nią na plaży,

Może taką samą macie?

(tak, to piłka plażowa)

Rodzic umieszcza ilustrację z dużą kolorową piłką z napisem PIŁKA do globalnego czytania. Nie podając tytułu rozpoczyna opowiadanie.

„Lekkomyślna Ola”- Bożena Forma

Był upalny dzień lata. Ola razem z rodzicami wybrała się, na strzeżoną plażę. Zabrała wiaderko, łopatkę i piękną kolorową piłkę. Na plaży spotkała koleżanki. Dziewczynki rozpoczęły zabawę nad samym brzegiem morza. W pewnej chwili wiatr powiał nieco mocniej i piłkę porwała morska fala. Ola pobiegła za nią nie zwracając uwagi, że woda staje się coraz głębsza.

- Nie odpływaj! – wołała, wyciągając ręce do piłki.

Ola i piłka oddalały się coraz bardziej od brzegu. Szum morza zagłuszył głos wołających koleżanek. Na szczęście Olę zauważył ratownik. Ściągając w biegu koszulkę wskoczył do wody. Szybko zbliżył się do tonącej dziewczynki. Ola traciła siły. W ostatniej chwili ratownik objął ją swym silnym ramieniem, kierując się do brzegu.

- Oj, Olu, Olu, mogło się to bardzo źle skończyć.

Nawiązując do treści opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania:

- Gdzie bawiły się dziewczynki?

- Jak należało postąpić, kiedy piłka znalazła się w morzu?

- Co zrobiła Ola?

- Kto ją uratował?

Rodzic proponuje, żeby dziecko samodzielnie wymyśliło tytuł opowiadania ( najciekawsze propozycje nagradza brawami).

2. Czas na zabawę ruchową pt. „Zamki z piasku”

W dowolnych miejscach na dywanie rodzic umieszcza plastikowe krążki ( mogą być papierowe talerze) „zamki z piasku”. W rytmie akompaniamentu granego na dowolnym instrumencie dziecko przemieszcza się biegając między nimi. Na sygnał „skok przez zamek”, dziecko zatrzymuje się obok krążka i wykonuje przeskoki obunóż.

3. Zabawa matematyczna–liczenie–na plaży.

Policz, ile znajduje się na obrazku: parasoli, piłek plażowych, leżaków, słoneczek, łopatek itd. Narysuj tyle samo kropek w wyznaczonym miejscu (jeśli umiesz możesz napisać cyfrę).

Link do karty:

http://www.canbum.net/cdn/22/2005/423/beach-i-spy-games-printable_170593.jpg

4. Kolorowanie według kodu

Link:

http://123kidsfun.com/wp-content/uploads/2018/07/123kidsfun_com_coloring_3.pdf

5.Rybki - praca plastyczna z papilotek na muffiny

( Potrzebne będą: klej, kolorowe papilotki na muffinki ( małe i średnie), sztywna słomka, biała farba, niebieska kartka z bloku technicznego, kreatywne oczy)

Link do pracy:

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/05/rybki-praca-plastyczna-z-papilotek-na-muffiny.html

Miłej zabawy

 

Temat: Czym pojedziemy na wakacje.

Cele:

- kształcenie umiejętności odróżniania i nazywania różnych środków lokomocji;

- rozwijanie percepcji słuchowej;

- rozwijanie wyobraźni i pomysłowości;

1. Wiersz pt. „Kto najszybszy? Kto najważniejszy? M. Berowska
W pokoju na półce między zabawkami
rozpycha się wielki samolot skrzydłami.
- Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!
Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!

Odezwał się z kąta mały samochodzik:
- O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,
że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,
tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!

- Ja także dość szybko mknę z pasażerami-
powiedział autobus i mrugnął światłami.
A statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,
gdy ja oceany przemierzam i morza!

Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,
jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.
Moich pięć wagonów rzędem grzecznie stoi.
Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.
 Rozmowa na temat wiersza:
- jakie pojazdy pojawiły się w wierszu?
- o co sprzeczały się pojazdy?
- który pojazd jest najszybszy?
- jak poruszają się te pojazdy?

- jak można podzielić środki transportu?
- jakie znacie inne pojazdy, które poruszają się po drogach, w powietrzu i po wodzie?

- w jaki sposób poruszał się pojazd, którym podróżowałeś?

 2.Środki transportu – zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

3. Zabawa muzyczno-ruchowa „Na rowery”

Dziecko maszeruje po pokoju przy dowolnej muzyce w różnych kierunkach. Kiedy muzyka ucichnie kładzie się na plecy i robi „rowerki”. Powrót muzyki – dalej maszeruje po pokoju. Zabawę powtarzamy.

4. Analiza słuchowa – wysłuchiwanie głosek na początku wyrazu: woda, samochód, statek, auto, samolot, rower, motor, helikopter, pociąg. Brawo! Możesz spróbować wysłuchać głoskę na końcu wyrazu.

5. Zabawa ruchowa: „Jadę, lecę…” – w czasie trwania muzyki dzieci odtwarzają ruchem treść piosenki.

Link do zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=aOpEskiyu4A 

6. „Mój ulubiony pojazd” – malowanie farbami plakatowymi ulubionego pojazdu na dużym arkuszu papieru (np. szarego papieru) dwoma rodzajami pędzla (gruby, cienki).

Miłej zabawy

 

Temat: „Letnia pogoda”

Cele:

- doskonalenie umiejętności budowania zdań pod względem gramatycznym
- utrwalenie wiadomości z zakresu zjawisk atmosferycznych (burza, wichura)

1.Burza mózgów

Porozmawiajcie o tym czym wyróżnia się „lato” jako pora roku. Rodzic naprowadza dziecko na takie stwierdzenia jak:

- w lecie są wysokie temperatury

- dni są dłuższe a noce krótkie

- roślinność jest bogata w kolory (zielone drzewa, kolorowe kwiaty)

- jest dużo owoców i warzyw

- często występują burze

- na niebie po deszczu pojawia się tęcza

- w lecie są wakacje (dziecko wymienia miesiące i wyróżnia miesiące wakacyjne)

2.Zabawa dydaktyczna  „Jak powstaje burza?”

Burza to zjawisko atmosferyczne któremu towarzyszą wyładowania elektryczne tzn. pioruny. Zanim nadejdzie burza zrywa się silny wiatr. Na niebie kłębią się olbrzymie chmury - cumulonimbusy. Rosną w pionie aż do 16 km wysokości, potem zaczynają rozbudowywać się na boki . Na tak dużej wysokości temp. powietrza wynosi -60 st.C wiec powietrze schładza się gwałtownie i powstaje deszcz a niekiedy grad.

3.Zrób doświadczenie:

Przygotuj:  słoik zamknięty metalowa pokrywką, balon, wełniany materiał.

Wykonanie: Potrzyj balon o wełnę i przyłóż do metalowej pokrywki. Powoli przyłóż palec do pokrywki i zaobserwuj ładunek elektryczny w postaci błysku.

Właśnie takie ładunki elektryczne tylko o dużo większej sile pojawiają się na niebie podczas burzy.

4.Burza mózgu

Porozmawiajcie o tym czego nie wolno robić podczas burzy?

Nie wolno stać pod drzewem

Nie wolno stać w pobliżu słupów elektrycznych

Nie wolno stać w wodzie

Jak należy się zachować podczas burzy?

Należy schować się do budynku

Należy zamknąć okna w domu

Należy wyłączyć urządzenia elektryczne niezabezpieczone

Nie rozmawiać przez telefon komórkowy

5.Praca plastyczna.

Narysuj krajobraz podczas burzy. Pamiętaj o budowie chmur typu cumulonimbus oraz o jasnych piorunach czyli wyładowaniach elektrycznych.

Powodzenia!

 

Temat:„ Lato, lato co ty na to”

Cele:

- poznanie cech charakterystycznych nowej pory roku

- rozpoznawanie ziół i innych roślin oraz określanie ich właściwości leczniczych

1.Teatrzyk według utworu M. Terlikowskiej „Lato co ty na to?”

Rodzic wykorzystuje 2 pacynki (misie, lalki, papierowe kukiełki) dziecko i Lato ( lato wiankiem na głowie i koszykiem w ręce).

Lato:  Jestem Lato, ciepłe lato z malowanym kosze,

          A w tym koszu dobre rzeczy w darze wam przynoszę.

          Poziomkami was częstuję, miodem i agrestem.

          Sztuk tez uczę rozmaitych bo od tego jestem.

Dziecko :  Więc mnie naucz pływać, Lato,

           Bardzo wdzięczny będę za to,

          Lato, lato co ty na to?

Lato:  Wodę w rzece Ci ogrzeję, na to możesz liczyć,

           Lecz pamiętaj, kto chce pływać, musi pilnie ćwiczyć.

          Nie wypływaj sam daleko, bo woda zdradliwa,

          Bądź odważny lecz ostrożny, wtedy będziesz pływać.

Dziecko :  Naucz mnie proszę jagód szukać,

          Bo to bardzo trudna sztuka

          Lato lato co ty na to?

Lato : Wstawaj raniutko, nigdy się nie leń.

          W lesie uważnie rozgarniaj zieleń.

          Szukaj polanek skąpanych w słońcu,

          A pełen dzbanek uzbierasz w końcu.

Dziecko  Niech lato na mnie się nie gniewa…

          Bo ja…Ja chciałbym łazić po drzewach

Lato:  Kto się chce na drzewa wspinać- raz, dwa, trzy,

          Musi giętki być jak trzcina – raz, dwa, trzy,

          Musi szybszy być od rysia – raz, dwa, trzy,

          I silniejszy być od misia – raz, dwa, trzy,

          Gdy poćwiczysz tak przez miesiąc – raz, dwa ,trzy,

          Na dom wejdziesz i na jesion – raz, dwa, trzy.

          Lecz oszczędzaj drzewa cienkie – raz, dwa, trzy,

          Złamiesz drzewko no i rękę – raz, dwa, trzy.

Dziecko:  Lato kochane, Lato gorące,

          Pomóż mi szukać ziółek na łące.

          Gdy mi w szukaniu trochę pomożesz,

          To piękny zielnik z ziółek ułożę.

Lato :  Szukaj ziółek w ranki letnie, zanim kosa trawę zetnie,

          Lecz pamiętaj moja miła, abyś łąki nie niszczyła.

          Krowa zła jest niesłychanie,

          Gdy ktoś depcze jej śniadanie.

Dzieci :  Góry i lasy, morze i rzeka –

          Tyle radości dziś na nas czeka.

          Tyle radości daje nam lato,

          Więc je serdecznie kochamy za to.

Po obejrzeniu teatrzyku rodzic rozmawia z dzieckiem na temat jego treści. Zadaje różne pytania, np.

Jaka pora roku rozmawia z dzieckiem?

Co przynosi lato w darze?

O co dzieci prosiły lato?

Jakie rady udzieliło lato w sprawie nauki pływania?

W jaki sposób należy zbierać jagody?

W jaki sposób należy chodzić po drzewach?

Za co dzieci kochają lato?

2.Zabawa ruchowa przy muzyce (marsz do przodu, klaśnięcie w ręce, marsz do tyłu)

https://www.youtube.com/watch?v=hPfioB70WC0

3.Zabawa dydaktyczna – Rodzic przypomina dzieciom, że latem można zbierać  zioła. Zioło to nie tylko roślina używana jako przyprawa do potraw w kuchni ale również to roślina lecznicza - prawdziwy skarb natury ! Dawniej gdy nie było leków takich jak dzisiaj kupowanych w aptece, ludzie leczyli się ziołami np.: syrop z pędów sosny jest lekiem na przeziębienie i kaszel, pokrzywa jest niczym antybiotyk działa przeciwbakteryjnie, mięta pomaga w trawieniu i na ból brzucha, a rumianek goi rany i działa przeciwzapalnie.

4.Praca techniczna . Postarajcie się założyć zielnik tzn. ususzyć po kilka listków lub kwiat z każdej z roślin poniżej, opisać jej działanie lecznicze i odnaleźć nazwę łacińską. Zielnik posiada stronę tytułową, kartki z powklejanymi liśćmi oraz okładkę. Wszystkie kartki przedziurkuj dziurkaczem i zwiąż sznurkiem. Zielnik gotowy!

Oto rośliny: pokrzywa, rumianek, mniszek pospolity (mlecz), mięta, babka lancetowata, pędy sosny, kwiat lipy.

 

Temat: Przyjaciel z podwórka.

Cele:

- Rozwijanie mowy.

- Zapoznanie z etapami rozwojowymi pszczoły.

1.Ćwiczenia artykulacyjne „Naśladujemy odgłosy”

Dzieci naśladują głosy i odgłosy, o których mówi rodzic w rymowance.

Jedzie auto: brum, brum, brum,

po ulicy: szur, szur, szur.

Pędzi pociąg: czu, czu, czu,

mknie po szynach: fu, fu, fu.

Tramwaj dzwoni: dzeń, dzeń, dzeń,

motor brzęczy: brzdęk, brzdęk, brzdęk.

Trąbi trąbka: tra, ta, ta,

a bębenek: bam, bam, bam.

Na to żabki: rech, rech, rech,

biały bocian : kle, kle, kle

Konik człapie: człap, człap, człap,

woda z kranu:

kap, kap, kap.

Pszczółka bzyczy: bzzy, bzzy, bzzy,

a wąż syczy: syy, syy, syy.

Baran beczy : be, be, be,

a owieczka : me, me, me.

2.Słuchanie wiersza D. Wawiłow „Chcę mieć przyjaciela”

Nie musisz mieć przyjaciół stu,

nie musisz mieć dziesięciu,

wystarczy byś jednego miał,

a to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto nigdy nie zawiedzie,

a poznasz go, bo z tobą jest,

gdy coś się nie powiedzie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

Kto zawsze cię zrozumie,

Gdy dobrze jest - to cieszy się,

gdy źle – pocieszyć umie.

3. Rozmowa na temat wiersza

- Kogo można nazwać przyjacielem?

- Co to znaczy, że przyjaciel nigdy nie zawiedzie?

- Czy macie przyjaciela?

4.Zabawa „Jestem owadem”

Dzieci naśladują ruchy (głosy) owadów, których obrazki pokazuje rodzic (biedronka, motyl, pszczoła).

5.Omówienie budowy pszczoły. (Skrzydła, owłosiony odwłok, szczęki przekształcone w języczek, czułki).

Prosimy rodzica o wyjaśnienie słów: pszczelarz, wosk pszczeli.

Rodzic opowiada:

- Od przedwiośnia do późnej jesieni matka pszczela składa jajeczka do komórek plastra.

- W ciągu  kilku dni z jajeczek  rozwijają się larwy (czerw).

- Potem larwy  przekształcają się w nieruchome poczwarki.

- Dopiero z poczwarek wykluwają się dorosłe postacie.

- Co robią pszczoły na łące?

 

Temat: Gdzie jest powietrze.

Cele:

- Kształtowanie poczucia rytmu.

- Poznawanie właściwości fizycznych powietrza.

1.Zabawa przy piosence „Słoneczko”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=JkBe10s0Ij4

2.Doświadczenie i obserwacja – poznajemy właściwości powietrza.

Rodzic przygotowuje balonik i - nadmuchany i nienadmuchany.

Pokazuje dzieciom balonik nadmuchany powietrzem i nienadmuchany.

- Czym różnią się te baloniki?

- Co znajduje się w nadmuchanym baloniku?

- Czy w nienadmuchanym baloniku nie ma wcale powietrza?

Sprawdzanie, za pomocą  doświadczeń, jakie cechy ma powietrze.

- Jaki zapach ma powietrze? (Jest bezwonne).

- Czy powietrze znajduje się tylko w baloniku? (Jest wszędzie wokół nas)

- Spróbujcie dotknąć powietrza (Powietrze jest przezroczyste).

Wniosek: powietrze jest bezbarwnym, bezwonnym gazem. Oddychamy, wciągając powietrze do płuc.

*Sprawdzenie czy świeczka pali się bez dostępu powietrza.

Rodzic zapala dwie małe świeczki, jednakowej wielkości.

Dzieci obserwują jak się palą. Następnie nakrywa jedną z nich słoikiem.

Dzieci obserwują świeczki. Ta, która została nakryta słoikiem, po pewnej chwili gaśnie.

- Czego zabrakło w słoiku, że świeczka zgasła?

Wniosek: Ogień gaśnie bez dostępu powietrza.

3.Nauka piosenki „Podajmy sobie ręce”

I. Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,

 a my tacy mali, mali jak kropelki.

Ref:

Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,

W ogródku przed domem, na łące znajomej.

Podajmy sobie ręce

przez burze i przez tęcze,

pod gwiazdą daleką,

nad rzeczką i rzeką.

II. Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka,

kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka.

Ref:

Podajmy sobie ręce w zabawie…

III. Chociaż czasem dzielą nieprzebyte góry,

nieskończone drogi, zachmurzone chmury.

Ref: Podajmy sobie ręce w zabawie…

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=bdclRhfsfcQ

4.Zabawy przy piosence.

5.Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Nie wolno”

Nawet małe dziecko dobrze o tym wie,

kto to jest znajomy, a kto obcym jest.

Ze znajomym można bawić się, rozmawiać,

ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!

Nie wolno zaufać,

nawet gdy ktoś mówi,

że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.

Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków

lub iść z nieznajomym na spacer do parku.

Rozmowa na temat wiersza.

- Czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi, jeżeli kuszą nas zabawą, słodyczami? Dlaczego?

- Czy powinniśmy o tym powiedzieć rodzicom?

- Co powinniście zrobić, gdy ktoś znajomy zachowuje się dziwnie?

 

Temat: W piaskownicy.

Cele:

- Rozwijanie  umiejętności dodawania i odejmowania.

- Wyrabianie u dzieci prawidłowego stosunku względem innych.

1.W piaskownicy- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

*Mama wyjaśnia dzieciom że dzisiaj będą miały zajęcia w piaskownicy.

Mama robi pięć babek z piasku, wykorzystując foremki w kształcie rybki i cztery babki z foremki w kształcie autka.

Mówi: Zrobiłam pięć babek, a potem jeszcze cztery. Ile razem mam babek?

Dzieci liczą i mówią: Pięć i cztery to razem dziewięć. Zrobiła mama dziewięć babek.

*Mama robi dziesięć babek z piasku. Cztery niszczy, a piasek zsuwa do piaskownicy.

Mówi: Zrobiłam dziesięć babek. Cztery się zniszczyły. Ile babek zostało?

Dzieci liczą na palcach i odpowiadają: Zostało sześć babek.

Potem kolejno dzieci robią babki. Określają sytuację (przybyło lub ubyło) i podają wynik.

2. Nauka piosenki „Słoneczko”

Słoneczko późno dzisiaj wstało

 w takim bardzo złym humorze,

i świecić też mu się nie chciało,

bo mówi, że zimno na dworze.

Lecz gdy piosenkę usłyszało,

to się tak bardzo ucieszyło,

zza wielkiej chmury zaraz wyszło

i nam radośnie zaświeciło.

Słoneczko nasze, rozchmurz buzie,

bo nie do twarzy ci w tej chmurze,

Słoneczko nasze rozchmurz się

maszerować z tobą będzie lżej.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=JkBe10s0Ij4

3.Rodzic wypowiada się na temat podwórka, a dzieci liczą na palcach zdania w jego wypowiedzi.

Moje podwórko znajduje się między blokami. Jest tam huśtawka w zielonym kolorze. Piaskownica pełna żółtego piasku. Obok piaskownicy jest ławeczka dla mam pilnujących najmłodszych dzieci, bawiących się w piaskownicy. Jest też mała karuzela. Dla odważnych ustawiono tor przeszkód.

4.Rodzic mówi zdania, a dzieci liczą w nich słowa.

Moje podwórko znajduje się między blokami.(6)

Jest tam huśtawka w zielonym kolorze.(6)

Piaskownica pełna żółtego piasku.(4)

Jest też mała karuzela.(4)

Dla odważnych ustawiono tor przeszkód.(5)

5. Ćwiczenia w łączeniu dwóch zdań.

Rodzic wypowiada  pierwszy człon zdania złożonego i spójnik, a dzieci

dopowiadają drugi człon, pasujący do niego.

Wyjdę na podwórko, gdy…(będzie ciepło).

Chciałam narysować słońce, ale…(nie mam żółtej kredki).

Pomogę mamie, bo…(się zmęczyła).

Potem rodzic mówi dwa zdania składowe,

A dzieci podają odpowiedni spójnik, który je połączy.

Np: Ania płakała, (bo) stłukła sobie kolano.

Powiem mamie, (że) idę do domu.

Zaraz zjem bułkę (i) wypiję sok.

 

Temat: Jakie jest moje podwórko?

Cele:

- Rozwijanie mowy.

- Rozwijanie sprawności manualnej.

1.Zabawa orientacyjno - porządkowa „Samoloty.”

Dzieci samoloty biegają po pokoju z rozłożonymi w bok ramionami przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze złączają ramiona i lądują na lotnisku, wykonując przysiad.

2. Zabawa „Co ja robię?”

Rodzic naśladuje różne czynności, które można wykonywać na podwórku, a dzieci je nazywają. Np. robienie babek z piasku, jeżdżenie na rowerze, bieganie, skakanie na skakance, granie w piłkę…

- Gdzie możemy to robić?

3.Słuchanie fragmentu wiersza J. Kerna „Nasze podwórko.”

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy.

Wszyscy,

bez żadnych wyjątków,

takie podwórko mamy.

Nasze podwórko to teren

najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

a w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko.

Smutniejsze zaś, gdy się zjawi

Pan deszcz

z ponurą córką chmurką.

Czasami z naszego podwórka,

na którym się co dzień bawimy,

widać wieże kopalni,

lub wielkiej huty kominy.(…)

 

Rozmowa na temat wiersza.

- Co to za miejsce, które dzieci znają najlepiej na świecie?

- Czy wy macie swoje podwórko?

- Kiedy podwórko jest wesołe?

  Kiedy jest smutne?

- Co znajduje się na podwórku?

- Jak wygląda wasze podwórko?

4. Dzielenie na sylaby i głoski nazw przedmiotów znajdujących się na podwórku.

Huśtawka, piaskownica, piasek, trawnik, zjeżdżalnia, ławka - na sylaby.

Karuzela, droga…- na głoski.

5. Zabawy dowolne na podwórku.

6.Słuchanie opowiania J. Papuzińskiej „Parasolka i spadochron.”

Jedne parasolki są od słońca, a drugie - od deszczu. I właśnie taka kolorowa i jedwabna parasolka od słońca poszła sobie  któregoś dnia na pokazy lotnicze. Oczywiście nie poszła sama, tylko ze swoją panią, która  przez cały czas trzymała ją za rączkę. Kiedy  na niebie  pojawił się samolot, parasolka zaczęła klaskać, a kiedy z samolotu wyskoczył biały spadochron, parasolka podskoczyła w górę i krzyknęła na cały głos:

- To mój wnuczek! To mój wnuczek teraz skacze! Patrzcie, ludzie, jakiego mam dzielnego wnuczka i jak mój wnuczek ładnie się rozwija!

Tak właśnie zawołała i pomachała drewnianą rączką białemu spadochronowi. A wielki spadochron rozwinął się wtedy jeszcze piękniej i patrząc na ziemię, powiedział do skoczka:

- Ta mała parasolka to moja babcia. Musimy ładnie wylądować, żeby nie przynieść jej wstydu.

Wypowiedzi dzieci na temat  postaci występujących w opowiadaniu.

- Jak wyglądała babcia, a jak jej wnuczek?

7.Wykonanie spadochronu.

*Przygotowanie materiałów: kwadratowego  kawałka cienkiego materiału, włóczki lub kordonka, małej figurki, np.: z jajka z niespodzianką, lub kamyka niewielkich rozmiarów.

*Pokaz i omówienie sposobu wykonania pracy.

*Samodzielne działania dzieci.

Dzieci przywiązują do rogów kwadratu kawałki włóczki lub kordonka; drugie końce przywiązują do przyniesionych figurek. Składają rogi kwadratu do siebie; podrzucają spadochron do góry; obserwują wypełnianie czaszy spadochronu powietrzem i jego opadanie.

Zabawy spadochronem.

 

Temat: Gdzie, kto mieszka?

Cele:

- Porównywanie warunków życia na różnych kontynentach;

- Rozwijanie sprawności manualnej;

- Rozwijanie mowy;

1.Oglądanieilustracji w czasopismach, w książkach, przedstawiających  domy z różnych stron świata. Swobodne wypowiedzi dzieci na ten temat.

2.Układanie domów z klocków w kształcie figur geometrycznych, według pomysłów dzieci. Liczenie figur każdego kształtu.

3.Zabawaruchowo- naśladowcza „Budujemy dom”

Dzieci przedstawiają ruchem czynności wykonywane podczas budowania domu-zwożenie i układanie materiałów budowlanych, budowę fundamentów, ścian i dachu…

4. Zabawa Indiańskie powitania.

Dzieci siedzą w kole. Każde dziecko wymyśla sobie indiańskie imię i charakterystyczny dla siebie gest. Następnie chętne dziecko przedstawia się, np.Jestem Szybki Koń i pokazuje swój gest. Pozostałe dzieci powtarzają:To jest Szybki Koń, starają się zapamiętać imię i gest. Kiedy wszystkie dzieci się już przedstawią, chętne dziecko jeszcze raz się przedstawia: Jestem Szybki Koń i witam - podchodzi do dziecka, którego imię zapamiętało, mówi to imię, np. Ostrą Strzałę, i siada na jego miejscu. Ostra Strzała przedstawia się i wita inne dziecko, z którym zamienia się na miejsce, a powitane dziecko powtarza swoje indiańskie imię i podchodzi do kolejnego dziecka. Zabawa trwa dotąd aż wszystkie dzieci zostaną powitane.

5. Posłuchaj wiersza, „Co lubią dzieci?”

Link z wierszem. Zapamiętaj, co lubią dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=uaqa0opQfNE&feature=youtu.be

A ty, co lubisz najbardziej? 

 

Temat: Chcę mieć przyjaciela.

Cele:

- Wprowadzenie dzieci w świat wartości;

- Wzbogacanie doświadczeń plastycznych;

1.Zabawaorientacyjno – porządkowa „Spotkanie przyjaciół”

Dzieci spacerują po pokoju. Słysząc uderzenie w tamburyn, serdecznie witają spotkanego przyjaciela, z którym się dawno nie widziały. Dwa uderzenia w tamburyn są sygnałem do ponownego marszu.

2. Rozmowa z dziećmi na temat dziecięcych przyjaźni.

- Jaki powinien być twój przyjaciel?

- Czy przyjaciele powinni sobie pomagać?

- Co byś zrobił, żeby wszystkie dzieci w przedszkolu były szczęśliwe?

3Zabawa muzyczna przy piosence „Idzie zuch, wicher dmucha” 

Podczas trwania zwrotki piosenki dzieci spacerują swobodnie po pokoju, podczas refrenu dobierają się w pary i obracają się w podskokach w takt muzyki. Podczas kolejnych refrenów zmieniają partnerów w tańcu.

 Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=fsmpt20f6xY 

4.Rysowanie pastelami lub kredkami na temat ”Ja i mój przyjaciel „.

5. Słuchanie wiersza A. Frączek „Mój przyjaciel”

Mój przyjaciel, daję słowo,

jest osobą wyjątkową.

Umie robić zamki z piasku,

po podwórku biega w kasku

i dla innych się naraża

jak policjant albo strażak.

Czasem bywa też piratem,

co na statku ma armatę;

raz rycerską nosi zbroję,

innym razem jest kowbojem.

Kiedy się spotkamy w parku,

to podzieli się koparką

i pożyczy mi łopatkę

lub wiaderko w żółtą kratkę.

Rozmowa na temat wiersza.

- Jaki jest przyjaciel z wiersza?

- Czy to chłopiec? Czy dziewczynka?

- Czy można, będąc chłopcem przyjaźnić się z dziewczynką?

- Czy będąc dziewczynką można przyjaźnić się z chłopcem?

 

Temat: Czy lubimy być sami?

Cele:

- Rozwijanie umiejętności wokalnych;

- Rozwijanie sprawności ruchowej;

- Zapoznanie dzieci z ich prawami;

1.Słuchanie wiersza D. Góra „ Moje prawa”

Moje prawa – ważna sprawa!

Ja się prawo bawić mam.

Mam też prawo do rodziny,

żebym nigdy nie był sam!

Mogę uczyć się i czytać,

bo  nie wszystko jeszcze wiem.

I bezpieczny powinienem być,

by rosnąć dzień za dniem.

Nikt nie może mnie poniżać,

 krzywdzić też nie może mnie.

Dzieci wszystkich krajów świata

pamiętajcie prawa swe!

Rozmowa na temat wiersza.

- Czy wiecie, jakie prawa mają dzieci?

- Co to znaczy mieć prawo?

- Czy dzieci mają też jakieś obowiązki?

 2. Nauka piosenki pt. „Prawa Dziecka”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

Rozmowa z dzieckiem na temat piosenki. O jakich prawach była mowa w piosence?

3.Zabawa muzyczno-ruchowa „Chcę mieć przyjaciela”

Dzieci poruszają się po pokoju przy muzyce. Podczas przerwy w grze każde dziecko szuka kolegi lub koleżanki - przyjaciela. Za każdym razem jest to inna osoba.

4. Zabawa z wykorzystaniem tekstu wyliczanki A. Frączak.

Drepcze słoń po dachu,

nos mu drży ze strachu,

A słonica na kominie

fika jak kaskader w kinie.

Na kogo wypadnie, na tego: bęc!

Dzieci powtarzają za rodzicem słowa wyliczanki: wolniej, szybciej, ciszej, głośniej.

Temat: Jacy jesteśmy?

Cele:

 - wzbudzanie zainteresowania życiem dzieci;

 - doskonalenie liczenia w zakresie 9;

 - rozwijanie sprawności manualnej;

1.Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej pt. „Każdy z nas jest trochę inny”

Każdy z nas jest troszkę inny- dzięki temu nie jest nudno!

Gdyby każdy taki sam był, byłoby wytrzymać trudno…

Patryk zawsze stroi miny

i rozśmiesza wszystkich wszędzie,

lubi żarty i dowcipy –

może kiedyś klaunem będzie?

Złotowłosa grzeczna Majka

patrzy, zerka, obserwuje,

bo gdy wie, co gdzie, kto robi,

wtedy się najlepiej czuje.

Czarnowłosa drobna Zuzia

z oczętami – szpareczkami

lubi uczyć koleżanki,

jak zajadać pałeczkami.

Piotrek ciągle chodzi smutny,

Wciąż czymś martwi się i trapi…

Czasem chciałby się uśmiechnąć,

Lecz, niestety, nie potrafi.

Kaja ma brązową buzię

i sterczące warkoczyki,

lubi skakać, tańczyć, śpiewać

i jeść słodkie batoniki.

Rozmowa na temat wiersza.

- Czy wszystkie dzieci są takie same, czym się różnią?

- Co Patryk lubił robić najchętniej?

- Jak miała na imię dziewczynka, która zerkała, obserwowała?

- Czy Zuzia lubiła uczyć koleżanki, jak zajadać pałeczkami?

- Jak miał na imię chłopiec, który często był smutny?

- Czy Kaja lubiła skakać, tańczyć, śpiewać?

2. Zabawa ruchowa „Zamieniają się miejscami dzieci”

Dzieci siedzą na krzesełkach w kręgu. Rodzic wypowiada zdania dotyczące wyglądu i upodobań dzieci. Te dzieci, które uznają, że wypowiedzi ich dotyczą, szybko zamieniają się miejscami z innymi dziećmi. Np. Zamieniają się miejscami dzieci, które lubią lody.

3. Zabawa matematyczna „Pociąg”

Dzieci słuchają wiersza (Można przeczytać wiersz dwa razy)

Pędzi pociąg towarowy,

my łapiemy się za głowy:

w pierwszym wagonie piłeczki,

w drugim malutkie laleczki,

w trzecim samochodziki,

w czwartym śmieszne ludziki,

w piątym układanki,

w szóstym kolorowanki,

w siódmym baloniki,

w ósmym drewniane koniki,

a w dziewiątym same lody

po zabawie – dla ochłody…

Szkoda, że ten pociąg mknie

Tylko w moim słodkim śnie.

Zanim jednak minie sen,

wagony policzyć chcę:

jeden, dwa, trzy, cztery, pięć,

sześć, siedem, osiem, dziewięć!

 

Rozmowa na temat wiersza.

- Ile wagonów miał pociąg ?

- Czy dziecko zapamiętało, co było w pierwszym, co w drugim wagonie itd.

Dzieci mogą ułożyć pociąg z klocków, który ma 9 wagoników.

Proponuję następującą zabawę.

Rodzic rysuje buzię i przygotowuje krepinę dla dziecka. Dziecko z krepiny robi 9 kuleczek, przelicza, sprawdza czy jest 9 i wykleja buzię na obrazku 9 kuleczkami.

4.Zabawa ruchowa „Małe piłeczki i duże piłki”.

Dzieci podskakują wysoko lub nisko, naśladując sposób odbijania się dużych piłek (wysoko) i małych (nisko).

 

Temat: Dzień Dziecka– święto wszystkich dzieci

Cele:

- budzenie zainteresowania własnym świętem;

- dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z różnych miejsc na świecie;

- doskonalenie wypowiadania się na określony temat;

1. Zabawa orientacyjno- porządkowa „ Różne powitania”

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym na dowolnym instrumencie. Podczas przerwy w grze rodzic mówi, jakimi częściami ciała mają się przywitać, np. – Witają się nasze kolana ( plecy, łokcie, czoła, ramiona itp.)

2. Rozwiązanie zagadki

Co to za święto, na pewno wiecie.

Obchodzą je dzieci na calutkim świecie.

W tym dniu prezenty piękne dostają,

a dorośli chętnie ich życzenia spełniają.

Szczęście i radość panuje wkoło,

nawet smutasom jest wtedy wesoło.

( Międzynarodowy Dzień Dziecka)

 Określenie jak nazywa się święto wszystkich dzieci. Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa międzynarodowy.

3. Zapoznanie z utworem S. Daraszkiewicz pt. „Kolorowy pociąg”

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.

A w pociągu olbrzymia gromada

i na każdej stacji ktoś jeszcze wsiada.

Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,

lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynką, mam kręcone włosy,

daję wam w podarku dwa duże kokosy.

A może nie wiecie , co to znaczy kokos?

To palmowy orzech, co rośnie wysoko.

W niskim ukłonie czoła chylę,

mam dla was figi i daktyle.

Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,

kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki

i pałeczkami jem ryż z miseczki.

Piszę pędzelkiem, sypiam na matach,

A mój podarek – chińska herbata.

Na zielonym stepie stado wołów pasam,

łapię dzikie konie za pomocą lassa.

Lasso to jest długa, bardzo długa lina,

a moja ojczyzna zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona,

Francja ma słodkie winogrona.

Rodacy moi z tego słyną,

że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,

W barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.

Kolorowy pociąg, wesoła muzyka,

A więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.

Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.

Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,

A koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

Rozmowa na temat wiersza.

- Jakiej narodowości były dzieci, które wsiadały kolejno do pociągu?

- Jak nazywały się kraje, z których pochodziły?

4. Dzieci z różnych stron świata– rodzic przygotowuje wcześniej: globus, mapę,

ilustracje – obrazki ukazujące różne regiony świata, ich mieszkańców, stroje.

Pokazuje obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Mówi skąd pochodzą te dzieci, zaznacza na mapie lub globusie ich miejsce zamieszkania.

Wspólnie z dzieckiem opisuje ich wygląd.

Rodzic podkreśla, że dzisiejsze święto jest dniem wszystkich dzieci na całym świecie.

5. Zabawa - W Dniu Dziecka chciałbym…

Dziecko mówi, jakie prezenty chciałoby dostać w Dniu Dziecka, ale wymawia ich nazwy z podziałem na głoski lub sylaby. Rodzic syntezuje głoski i podaje całe nazwy.

p-l-e-c-a-k - plecak; s-a-m-o-l-o-t – samolot; k-l-o-c-k-i – klocki;

6. Zabawa plastyczna „Egzotyczne węże” – wycinanie nożyczkami i ćwiczenie w porównywaniu długości.

( Potrzebne będą: 5 kół z kolorowego papieru ( z gazet, papieru do pakowania prezentów) i nożyczki. Rodzic pokazuje, jak wykonać węża. Należy ciąć koło spiralnie po obwodzie, zaczynając ok.0,5 cm od brzegu. Gotowe prace dziecko przypina np. klamerkami do bielizny do zamocowanego w pokoju sznurka. Następnie porównuje długość swoich węży.