Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Czerwiec

Temat kompleksowy– Hej morze, góry, las…

Temat dnia: Pakujemy plecaki

Cele:

- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia

- kształtowanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej.

1.Dziecko układa dostępne w domu puzzle lub pocięte widokówki

2.Słuchanie wiersza E. Chotomskiej pt. „Plecak, torba i walizka”

Lato w Internecie ogłoszenie dało,

kto chce się z nim spotkać, ten ma czasu mało.

Trzeba wyjąć rzeczy, które w szafie spały,

na tą ważną chwilę cały rok czekały.

Plecak, torba czy walizka bez nich w podróż nie wyruszysz,

choć dźwiganie nie jest miłe smak przygody wszystkich kusi.

Wypowiedz dziecka na temat przygotowań do wyjazdów, pakowania potrzebnych rzeczy do plecaków i walizek.

3.Zabawa matematyczna: Plecak, torba czy walizka?

Dziecko pakuje rzeczy mamy, taty i swoje. Rozdziela i liczy bluzki, spodnie, swetry dla mamy, taty i swoje. Liczy zabrane zabawki. Porównuje liczbę poszczególnych przedmiotów dla każdego z rodziny.

Temat dnia: Wakacyjny pejzaż

Cele:

- kształtowanie zdolności manualnych

- ćwiczenie pamięci

1.Zabawa relaksacyjna „Gorące słońce”.

Dziecko kładzie się na plecach na dywanie i słucha muzyki relaksacyjnej.

Link do muzyki relaksacyjnej

https://youtu.be/zcSFa3ZyY8ce

Rodzic prosi, aby dziecko wyobraziło sobie, że jest na wakacjach w bardzo cichym i spokojnym miejscu.

Rodzic opowiada: Jest ciepły słoneczny dzień. Promienie słońca delikatnie ogrzewają twarz, ręce, nogi i tułów. Delikatny wiatr owiewa twarz jest dobrze i bardzo przyjemnie. Dziecko stara się zobaczyć to miejsce oczami wyobraźni, a następnie opowiada swoje wrażenia, próbując określić, co to było za miejsce, gdzie chciałoby pojechać na wakacje.

2.Praca plastyczna „Moje wymarzone wakacje” – rysowanie na materiale. Dziecko rysuje miejsce, dokąd chciałoby pojechać na wakacje flamastrami na materiale.

3.Zabawa ruchowa „Na wakacjach”

Rodzic mówi hasło – Morze – dziecko pokazuje, jakie czynności kojarzą mu się z morzem np. pływanie, budowle z piasku itp.

Potem hasło – Góry i Mazury i też dziecko pokazuje czynności związane z tymi regionami.

 

Temat dnia: Pociągiem po Polsce

Cele:

- rozwijanie poczucia tożsamości narodowej

- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem

1.Rozmowa „Polska – moja ojczyzna” – rodzic pokazuje dziecku mapę Polski. Wskazuje na mapie najważniejsze miasta i regiony – morze, góry, jeziora.

Link do mapy Polski

https://assets.puzzlefactory.pl/puzzle/137/216/original.jpg

2.Dziecko poznaje poszczególne regiony Polski – udaje, że jedzie pociągiem. Może śpiewać piosenkę pt. „Jedzie pociąg z daleka”

a) Pierwsza stacja – wieś

Jedzie pociąg wakacyjny pociąg kolorowy

Już wjeżdżają wagoniki na peron bajkowy!

Pierwsza stacja – wieś wesoła: łąki, lasy, pole.

Zaraz tutaj urządzimy zielone przedszkole.

Nauczymy kota liczyć, a tańczyć konika,

niech zobaczy każdy cielak jak przedszkolak bryka.

- Zabawa ortofoniczna „Zwierzęta na wsi”

Dziecko naśladuje mowę zwierząt- konia, świnki, kaczki, psa itp.

b) Druga stacja – Góry

Druga stacja to Podhale, piękne, górskie szczyty,

A ze szczytów jak wiadomo widok znakomity.

Bajki będą opowiadać potoki i skały

Bo w nich mieszka duch starego bajarza „Sabały”

https://blog.noclegi.pl/wp-content/uploads/shutterstock_286885676.jpg

- Zabawa naśladowcza „Zdobywamy szczyty”

Dziecko ruchem naśladuje wspinanie się po górach.

c) Trzecia stacja – Jeziora

Trzecia stacja to jeziora widać je z daleka,

żabi chórek już z koncertem niecierpliwie czeka.

Już po falach się ścigają żaglówki, kajaki

I dmuchany hipopotam malowany w maki.

Link do mazurskiego krajobrazu

https://podroze.smcloud.net/t/photos/t/136917/jeziora-w-polsce-rynskie_571914.jpg

- Zabawa ruchowa „Żabka” – dziecko skacze jak żaba.

d) Czwarta stacja – Morze

Czwarta stacja to już morze szerokie, głębokie

i wspaniała piaskownica większa niż pod blokiem.

Na tej wielkiej piaskownicy czy jak mówią plaży

morze skarby bursztynowe znaleźć nam się zdarzy?

Link do krajobrazu morskiego

https://img.pixers.pics/pho_wat(s3:700/FO/42/31/62/12/700_FO42316212_629d48a1cfa77d7f53e79a041bcca939.jpg,700,456,cms:2018/10/5bd1b6b8d04b8_220x50-watermark.png,over,480,406,jpg)/fototapety-morze-baltyckie.jpg.jpg

- Zabawa ortofoniczna „Fale”

Dziecko naśladuje szum fal

Temat dnia: Śpiewaj razem z nami

Cele:

- ćwiczenie pamięci oraz poczucia rytmu

- kształtowanie zdolności manualnych

1.Oglądanie obrazków przedstawiających miejsca wakacyjnych wyjazdów. Opowiadanie obrazków.

2.Nauka słów i melodii piosenki pt.” Słoneczko, uśmiechnij się”

Link do piosenki https://youtu.be/XR_aTcsfi7Y

I. Słoneczko śpiewa na cały głos

Choćbyś miał bracie kłopotów sto,

słoneczko z góry uśmiecha się

słoneczko wita przez całe dnie.

Ref. Uśmiechnij się, wyprostuj się,

słoneczko śpiewa i woła Cię.

II. Słoneczko, słonko, nasz złoty brat,

wędruje ciągle przez cały świat.

Słoneczko do nas woła zza gór,

a za słoneczkiem woła nasz bór.

Ref. Uśmiechnij się……

Dziecko uczy się słów i melodii piosenki metodą ze słuchu. Dziecko tańczy w rytm usłyszanej melodii.

3 „Słońce” - dziecko ćwiczy rękę rysując słońce po śladzie.

Link do słońca (rysowanie po śladzie)

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/QJVVm9du01GBlTdDTBC_4-mR3Ef4o47-odYAMR4B83oeStMOXmby9xO5DV48iX-TZHMMTEigqEDzGaSVPWLgQPW37qBeUuRMMyYBOcqf1uO0e-uzdi1MMvsXk2aFY8yFwuG6WVm_19JbVUKezp7rsOD86AxQ7fczv1iJQzDZiKLucg

 

Temat dnia: Wakacyjne plany

Cele:

- aktywizowanie myślenia

- rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej

1.Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na bibułkowe kulki. Dziecko wykonuje kilka kulek z bibuły. Następnie kładzie je na stole i dmucha ćwicząc oddech.

2.Słuchanie wiersza B. Farmy pt. „Lato i dzieci”

Lato do nas idzie, zatrzyma się w lesie.

Jagody, poziomki w dużym koszu niesie.

Słoneczka promienie rozrzuca dokoła,

chodźcie się pobawić głośno do nas woła.

Nad morze w góry chce pojechać z nami,

wie, że miło spędzi czas z przedszkolakami.

3.Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:

Gdzie zaprasza nas lato?

Gdzie chciałbyś pojechać na wakacyjny wypoczynek?

4.Zabawa orientacyjno – porządkowa „Morze i góry”

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Na hasło „ Morze” – siada w dowolnym miejscu i naśladuje wiosłowanie, a na hasło „Góry” – podnosi na przemian nogi i ręce jak podczas wspinaczki.

 

Temat tygodniowy: Letnie zabawy.

Propozycje piosenek:

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

https://www.youtube.com/watch?v=OXZa2KI7v20

Temat: Zabawy matematyczne

Cele:

- prawidłowe posługiwanie się określeniami: dłuższy od…, krótszy od…

- nazywa kierunki: przed siebie, za siebie, w bok

- usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej

1. Porównywanie długości pasków z kolorowego papieru.

Dziecko dostaje zestaw sześciu kolorowych, papierowych pasków:

- dziecko przelicza swoje paski

- dziecko wymienia kolory swoich pasków

- dziecko układa przed sobą paski według długości, od najkrótszego do najdłuższego

- dziecko układa dowolną kompozycję z pasków ( może skracać, przycinać, dołożyć pasków).

2. Ilustracja treści wiersza D. Gellner „ Obrazek’’.

Rodzic mówi kilkakrotnie wiersz, a dziecko go ilustruje wybranymi sześcioma kredkami.

Mam sześć kredek w pudełeczku,

Narysuję domek,

W jednym oknie będzie kotek,

W drugim mały Tomek.

Na czerwonym dachu komin,

Dym leci do góry.

Ponad dachem żółte słonko

Wśród niebieskich chmurek.

3.Zabawa „ Duży i mały’’.

Dziecko zdejmuje kapcie, skarpetki i bierze sznurek. Zwija sznurek tylko stopami tak, aby stał się bardzo malutki. Potem za pomocą stóp wydłuża go ( rozciągając), jak tylko się da. Potem to samo ćwiczenie wykonuje tylko rękami. Na końcu zamyka oczy i samymi tylko rękami sprawia, że sznurek jest bardzo mały, a potem bardzo długi… i znów mały… i znów długi.Zabawa „ Gimnastyka’’.

Dziecko zachęcamy do wspólnej gimnastyki. Rodzic stoi przed dzieckiem i demonstruje ćwiczenia, nazywając jednocześnie wykonywane czynności ( ręce górę, do przodu, w bok, podskoki w miejscu, przysiad, leżenie tyłem…).

Dobrej zabawy

 

Temat: Gramy w zielone.

Cele:

- poszerzenie doświadczeń plastycznych podczas działania z masą solną

- dostarczenie dziecku różnorodnych doświadczeń rozwijających jego wyobraźnię

- nazywanie przedmiotów w kolorze zielonym i określanie, do czego służą

1. „ Zielone zagadki’’- rozwiązywanie zagadek.

Rodzic mówi zagadki, a dziecko rysuje ich rozwiązania, np.

Bardzo boi się bociana,

Z kumkania jest bardzo znana.

Gdy ją w bajce się całuje,

Wygląd księcia uzyskuje.   (żaba)

To roślina popularna oraz bardzo zdrowa.

Ukiszona bywa w beczce- pyszna, wyborowa.

Jeszcze dodam, że jej głowa jest cała zielona.

To już koniec podpowiedzi- zagadka skończona.   (kapusta)

2.Zabawa dydaktyczna o charakterze badawczym.

Rodzic skupia uwagę dziecka na dwu przezroczystych naczyniach z wodą. W jednym dziecko umieszcza bibułę żółtą, w drugim- zieloną. Kiedy bibuła zabarwi wodę, dziecko łączy ze sobą płyny ( pomaga mu w tym rodzic), obserwując wyniki eksperymentu. Ćwiczenie można wykonać również przy użyciu farb akwarelowych.

3. Zabawa „Co jest zielone?’’

Na środku pokoju leży obręcz lub pętla ze skakanki. Rodzic proponuje dziecku, aby odszukało w najbliższym otoczeniu przedmioty w kolorze zielonym i włożyło je do obręczy, podając ich nazwy. Rodzic może też spytać np. o zwierzęta w kolorze zielonym ( żaba, krokodyl, konik polny). Ćwiczenie ma na celu rozpoznawanie koloru zielonego w otoczeniu dziecka.

4. Zabawy plastyczne:

- lepienie warzyw, owoców lub zwierząt z masy solnej oraz pomalowanie ich farbami

- dziecko wybiera papier, bibułę, pasmanterię w kolorze zielonym. Następnie ma za zadanie narysować i wyciąć z papieru kolorowego lub bibuły paski. Po wycięciu komponuje z nich kształty dowolnych przedmiotów: domów, samochodów, roślin, zwierząt. Po ułożeniu może nakleić je na przygotowany duży arkusz szarego papieru.

5. „ Zielony”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa.

Dziecko chodzi po pokoju w rytmie dowolnej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru zielonego i dotyka go palcem. Mówi, czy jest to kolor jasnozielony, czy ciemnozielony. Gdy muzyka powraca dziecko znowu maszeruje.

Dobrej zabawy

 

Temat tygodniowy: Środki transportu

Propozycja piosenki pt. „Koła autobusu”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA

Temat: Morskie podróże

Cele:

- zachęcanie do wielozdaniowych wypowiedzi;

- rozwijanie sprawności manualnych;

1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Na statku”

Dziecko stoi na dywanie, naśladuje czynności wykonywane przez marynarzy – mycie podłogi, sterowanie kołem, przeciąganie liny.

2. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt.„Czyj okręt najlepszy?”

Nad sadzawką pochylają się jasne i ciemne głowy chłopców z przedszkola. Woda jest płytka, nie sięga nawet do kolan. Można spokojnie wejść. Ale dziś chłopcy nie myślą o kąpieli, mimo upału. Dziś są wielkie zawody w puszczaniu okręcików. Przed zawodami trzeba wypróbować sprzęt.

- Czyj okręt najdłużej utrzyma się na wodzie?

- Czyj najdalej popłynie?

Okręty są mniejsze i większe, zrobione z różnych materiałów.

Adaś ma łódkę z białej bibuły (…) Łódka przez chwilę utrzymuje się na wodzie, ale widać, jak woda wsiąka w bibułę i po chwili, i po chwili…

- Tonie! Już tonie! – wołają dzieci.

Adaś jest bardzo zmartwiony.

- Dlaczego moja łódka utonęła, a Janka - nie?- pyta. – Przecież Janek ma także papierową.

Ba, ale Janek zrobił łódkę z papieru gładkiego, połyskującego, po którym woda spływa, a bibuła jest miękka i szorstka. Umyślnie jest tak zrobiona, żeby zbierała atrament i wodę.

- Gładki papier nie rozmięknie tak prędko – cieszy się Janek.

- Moja łódka może nawet kilka godzin pływać!

- A moja jest jeszcze lepsza! – woła Krzyś.

Krzyś ma łódkę z kory sosnowej. Łódka jest lekka i mocna. Woda nie nasiąka i może pływać długo, długo.

Tak samo trzyma się na wodzie kupiony w sklepie drewniany okręt Kazika. Okręt jest piękny, pomalowany białą i czerwoną farbą. Ale łódka z kory, choć niemalowana, pływa wcale nie gorzej.

- Phi, co to za łodzie bez ładunku – odzywa się Jerzyk.

- To prawda! Zapomnieliśmy o tym!

Chłopcy zbierają małe, okrągłe kamyki. Obciążone nimi okręty zanurzają się w wodzie, ale nie toną.

- Już dosyć – mówi Krzyś, kiedy woda sięga niemal do brzegów sosnowej łódki.

Ale Kazik chce mieć jeszcze więcej towaru i dokłada na pokład swego okrętu kilka większych kamieni. Okręt przechyla się i idzie na dno.

- Tonie! Tonie! – wołają chłopcy.

Na szczęście woda nie jest głęboka. Ale nim Kazik zdążył wejść do wody, kamienie wypadły z leżącego okrętu.

- Sam wypłynął – woła Jerzyk – ale przewrócił się do góry dnem!

Kazik wyławia okręt i ustawia na wodzie. Niech już lepiej pływa pusty. A te ciężkie kamienie niech sobie leżą na dnie.

Rozmowa na temat opowiadania.

- W co bawili się chłopcy?

- Z czego były robione okręty?

- Gdzie można zobaczyć dziś statki, okręty?

3. Łódka z papieru – orgiami ( dla chętnych)

 Propozycja wykonania łódki z papieru metodą orgiami dla chętnych dzieci.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0

4. Zabawa badawcza „Co pływa, a co tonie?

Rodzic przygotowuje miskę z wodą. Dziecko kolejno wrzuca: spinacz biurowy, papier,, kamień, kawałek drewna. Następnie wrzuca styropian, skorupkę od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową. Rodzic omawia z dzieckiem, co się dzieje z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

 Miłej zabawy

Temat: Małe samochody i duże samochody

Cele:

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych;

- rozwijanie sprawności manualnych;

1. Rysowanie po śladach różnych pojazdów. Kolorowanie rysunków pojazdów.

 2. Zabawa matematyczna „Małe samochody i duże samochody”

( Potrzebne będą: sylwety lub zabawki samochodów w dwóch wielkościach –            5 małych, 4 duże)

Rodzic umawia się z dzieckiem, że stół będzie jedną półką a trzęsło drugą półką.

Na dywanie znajdują sylwety bądź zabawki samochodów w dwóch wielkościach.

Rodzic pyta:

- Czym różnią się samochody znajdujące się na dywanie?

- Jak można je ułożyć na półkach?

Dziecko układa samochody tak, żeby na jednej półce były samochody jednej wielkości. Przelicza samochody na każdej półce. Określa, gdzie jest ich więcej, a gdzie – mniej.

3. Zabawki do pudełek – ćwiczenia klasyfikacyjne

Rodzic kładzie przed dzieckiem zabawki różnej wielkości i dwa pudełka: małe i duże.

Dziecko określa wielkość zabawek i wkłada je do odpowiednich pudełek: małe zabawki do małego pudełka, duże zabawki - do dużego pudełka.

Dzielenie wybranych nazw zabawek na sylaby (np. samochód, lalka, miś, sowa, kotek itp.)

4. Zabawa ruchowa „Duży, mały”

Dziecko maszeruje po pokoju w rytm muzyki. Na hasło „duży” wspina się na palce i wyciąga ręce do góry, a na hasło „mały” – kuca. Zabawę powtarzamy

5. „Skojarzenia” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie

- Duży jak…    ( drzewo, dom, szkoła, tata itp.)

- Mały jak…     ( pszczółka, kotek, szpilka, mrówka itp.)

6. Pomysł na pracę plastyczną.

Link – Jak zrobić samochód z rolki po papierze toaletowym?

https://www.youtube.com/watch?v=Og2dj6WBpr8

 Miłej zabawy

 

Temat: Na pomoc

Cele:

- nauka właściwego korzystania z numeru alarmowego 112;

- kształcenie wrażliwości słuchowej;

1. Dokończ zdanie

Rodzic mówi zdanie. Dziecko dopowiada jego zakończenie.

Samolot  leci... (wysoko, szybko).

Samochód jedzie…(długo, daleko, szybko)

2. Piosenka pt. „112 Numer alarmowy”

1.Jedno połączenie, czy się domyślicie?

Może uratować, komuś cenne życie.

Ref.

Jeden, jeden, dwa! Jeden, jeden, dwa!

Numer ratunkowy! Każde dziecko zna!

2.Gdy jest niebezpiecznie, musisz być gotowy.

I zadzwonić pod ten Numer alarmowy!

Ref.

Jeden, jeden, dwa! Jeden, jeden, dwa!

Numer ratunkowy! Każde dziecko zna!

Link – do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

Rozmowa na temat piosenki, rodzic zwraca uwagę, w jakich sytuacjach dzwonimy pod numer 112 i jakie informacje należy przekazać po połączeniu się.

3. Zabawa tematyczna „Na pomoc”

 ( potrzebne będą: telefon- zabawka, cyferki 1,1,2 – każda na osobnym kartoniku,

  Kartka formatu A4 z numerem 112)

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, co należy zrobić, gdy zauważymy pożar, leżącą osobę zarówno obcą jak i bliską. Następnie prezentuje dziecku numer

112 i wyjaśnia, do czego on służy. Rodzic odwołuje się do wysłuchanej piosenki. Dziecko układa z cyfr na kartonikach taki sam numer według wzoru. Na koniec próbuje wystukać na klawiaturze telefonu. Dziecko podejmuje próbę rozmowy przez telefon – z dyspozytorem – przedstawia się, mówi, co się stało i podaje adres.

(rodzic podpowiada dziecku)

4. Zabawa ruchowa „Figurki”

Przy dźwiękach bębenka, dziecko biega po dywanie. Na przerwę w muzyce dziecko staje nieruchomo. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Miłej zabawy

 

Temat: Środki transportu

Cele:

- poznanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego i powietrznego;

- rozwijanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej;

1.Gimnastyka poranna

Link: https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2. Co to za pojazdy? – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i spostrzegawczości wzrokowej.

( potrzebne będą dwa obrazki z pojazdami pocięte na cztery lub pięć części)

Rodzic prosi, aby dziecko złożyło w całość obrazki przedstawiające środki lokomocji.

Prosi, żeby nazwało ułożony pojazd.

3. Zagadki.

( Należy wcześniej przygotować obrazki: samolotu, samochodu, statku, pociągu, roweru, motocykla)

Rodzic mówi zagadki. Dziecko wskazuje odpowiednią sylwetę pojazdu i układa przed sobą.

Cztery kółka, maska, kierownica.

Spotkasz go na ulicach.                 ( samochód)

 Ma dwa skrzydła, jak ptak lata.

Zwiedzisz nim kawałek świata.       (samolot)

 Jest duży, wody się nie boi,

Za jego sterem kapitan stoi.           ( statek)

 Po szynach koła dudnią, terkocą,

Bo to właśnie jedzie…                    ( pociąg)

 Dwa kółka, kierownica i rama,

Jazda na nim doskonała.               ( rower)

 Pojazd na dwóch kółkach

Zachęca do jazdy.

Aby na nim jeździć,

Musisz mieć kask i prawo jazdy.   ( motocykl)

4. Zabawa dydaktyczna pt. „Czym podróżujemy?

( potrzebne będą sylwety pojazdów z zagadek, obrazki przedstawiające: niebo z chmurami, morze, ulicę, tory)

Rodzic rozkłada na stole lub dywanie sylwety pojazdów z zagadek, a obok pojazdów układa obrazki przedstawiające: niebo z chmurami, morze, ulicę, tory. Dziecko dopasowuje pojazdy do miejsc, po których się poruszają. Potem omawiają wygląd i przeznaczenie środków transportu ( do przewożenia osób i towarów).

5. Środki transportu – Bajeczka edukacyjna

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg

6. Zabawa ruchowa „Samochód”

( potrzebne będą: dwa papierowe koła w kolorze zielonym i czerwonym oraz krążek- kierownica samochodu)

Dziecko trzyma krążek- kierownicę samochodu. Gdy rodzic podniesie zielone koło, samochód jedzie mijając różne przedmioty w pokoju. Gdy podniesie czerwone koło. Trzeba się zatrzymać. Zabawę powtarzamy.

Miłej zabawy

 

Temat tygodniowy: Wszystkie dzieci są nasze

Piosenka do nauki w tym tygodniu: pt. „Rom, pom, pom”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=lKmjy9O2ow8

Temat: Dobrze mieć przyjaciela

Cele:

- rozwijanie mowy ;

- rozwijanie zwinności;

1. Zabawa ćwicząca pamięć wzrokową i spostrzegawczość „Gdzie jest piłeczka”

(Potrzebne będą trzy jednakowe kubeczki, piłeczka ping-pongowa)

Rodzic wkłada na oczach dziecka pod jeden kubeczek piłeczkę, następnie przesuwa kubek w inne miejsce ( jednakowe kubeczki stojące w linii prostej obok siebie). Dziecko powinno śledzić wzrokiem drogę kubka z piłeczką i wskazać, gdzie się znajduje.

2. Słuchanie opowiadania E.Szelburg-Zarembiny „ O Sobiepanku i Samolubku”.

Ekspresja słowna – rodzic pyta dziecko. O kim można powiedzieć, że jest sobiepankiem lub samolubkiem? Jeżeli dziecko nie potrafi odpowiedzieć, pomaga mu rodzic.

Był raz sobie Sobiepanek. Nikogo nie chciał słuchać. I poszedł sobie w świat. A tu strumyk szeroko droga mu zagradza. A na strumyku Samolubek mostek buduje.

- Pomóż mi, bo cię nie przepuszczę! – mówi Samolubek.

- Jestem Sobiepanek, nie słucham nikogo! – odpowiada zuchwalec.

I Sobiepanek zaczyna budować własny most. Ale samemu źle idzie robota.

Samolubek skończył mostek. A tu Felek – przyjaciel – biegnie ze szkoły wesoło. Ucieszył się, gdy zobaczył mostki na strumyku.

- Pozwól mi przejść – mówi do Samolubka. Ale Samolubek odepchnął go niegrzecznie i przebiegł przez mostek sam.

A Sobiepanek też swój mostek skończył i wskoczył na niego.

Trrach! – załamały się oba mostki, bo były za słabe. A Sobiepanek  i Samolubek – buch do wody! Szczęście ,że Felek – przyjaciel – pomógł się wydostać przestraszonym chłopcom z wody i powiedział:

- Zbudujemy we trzech most śliczny i mocny. Zgoda?

- Zgoda! Zgoda! I wzięli się do roboty. Pracują, aż Felek mówi:

- Chcecie to was nauczę ładnej piosenki.

- Chcemy!

I Felek tak śpiewa:

Kiedy jestem sam,

mało siły mam,

lecz gromada wesoła

wnet wszystkiemu podoła.

 Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat opowiadania.

- W jaki sposób zachowywali się Sobiepanek i Samoludek?

- O co poprosił Felek - przyjaciel?

- Co się stało z mostkami? Co zaproponował Felek?

- O czym była piosenka?

4. Zabawa – Oceniamy postepowanie chłopców

( należy przygotować trzy podwójne sylwety chłopców – mogą być kolorowanki)

Rodzic pokazuje sylwety trzech chłopców. Na twarzach mają oni narysowane tylko same oczy i nosy, brakuje im ust. Dziecko wybiera, która z sylwet będzie określonym chłopcem. Próbuje ocenić ich początkowe zachowanie, rysuje na ich twarzach odpowiednie miny. Rodzic kieruje uwagę dziecka na koniec opowiadania i prosi, by zastanowiło się, czy zachowanie chłopców uległo zmianie i co miało na to wpływ.

Dziecko bierze nowe sylwety chłopców i rysuje nowe miny.

5. Zabawa ruchowa z piosenką – „Duży mały skok”

Link: https://www.youtube.com/wanxomdEHL8Mtch?v=I

Miłej zabawy

 

Temat: Co jest miękkie, a co twarde.

Cele:

- kształcenie umiejętności określania charakterystycznych cech przedmiotów: miękki-

  twardy;

- rozwijanie ekspresji ruchowej i plastycznej;

1. Zabawa „Latające kule” – ułatwiająca rozładowanie napięcia.

Rodzic z dzieckiem dzielą pokój na pół, np. przy pomocy skakanki – kładą ją na podłodze. Rodzic zajmuje jedną połowę pokoju, dziecko drugą. Na sygnał, formują z gazet papierowe kule, które przerzucają jak najszybciej na stronę przeciwnej osoby. Wygrywa ta osoba, która na sygnał zakończenia zabawy ma na swojej połowie mniej papierowych kul.

2. Rozmowa na temat zabawek.

Rodzic prosi dziecko, żeby przyniosło swoje ulubione zabawki. Następnie prosi, by dziecko opowiedziało:

- Co to jest?

- Jak wygląda?

3. Ćwiczenia w klasyfikowaniu.

Rodzic pokazuje dziecku zabawki (np. pluszową przytulankę i klocki) i mówi, że ma dwie ulubione zabawki: przytulankę, która jest miękka, i klocki, które są twarde. Prosi dziecko, by po jednej stronie położyło miękkie zabawki, a po drugiej twarde zabawki.

Rodzic zadaje pytanie: - Co jest miękkie w domu? ( kołdra, koc, poduszka, sweter, ręcznik…). Co jest twarde w domu? (deska, podłoga, schody, szafa, blat w kuchni…)

4. Rozwiazywanie zagadek

  Rodzic zadaje dziecku zagadki i prosi, by odpowiedzią było podniesienie do góry właściwej zabawki oraz określenie, czy jest twarda, czy miękka, a może częściowo miękka i twarda (np. lalka).

Oczka zamyka i mówi „mama”

sukienki dla niej uszyjesz sama. (lalka)

Z czego można zbudować

domy, mosty i wieże?

Nie zepsujesz zabawki,

Choć na części rozbierzesz. (klocki)

Gdy ją bijesz, to nie płacze,

Ale wesoło do góry skacze. (piłka)

Śmiesznie skacze w dół i górę,

gdy pociągniesz go za sznurek. (pajac)

5. Zabawa „Dotknij czegoś…”

Rodzic prosi, by dziecko wyszukało w pokoju i dotknęło czegoś:

- miękkiego,

- twardego,

- zimnego,

- szorstkiego.

6. Ekspresja plastyczna.

Rodzic przygotowuje kawałki gąbek oraz korki od butelek(drewniane) i farby w różnych kolorach. Następnie pyta o właściwości gąbki. Prosi, by za pomocą gąbek i korków umoczonych w farbie dziecko „wystemplowało” na kartonie dowolne kompozycje i nadało im tytuł.

Miłej zabawy

 

Temat: Mamy swoje prawa

Cele:

- zapoznanie z wybranymi prawami dziecka;

- próby określania własnych uczuć, emocji;

1. Zabawa pt. „Mały człowiek” (ilustrowanie ruchem treści wiersza)

Mały człowiek, duża sprawa       (dziecko przykuca, wstaje, zatacza rękami koło)

Mały człowiek ma swoje prawa   (dziecko rękami wskazuje na siebie)

Strzegąc praw tych należycie     ( dziecko krzyżuje ręce i przykłada do siebie)

Układamy dziecku życie.            (dziecko klaszcze, a następnie wita się z rodzicem)

2. Wysłuchanie wiersza pt. „Moje prawa” – autor Dominika Góra

 Moje prawa – ważna sprawa!

Ja się bawić prawo mam.

Mam też prawo do rodziny,

żebym nigdy nie był sam!

Mogę uczyć się i pytać,

bo nie wszystko jeszcze wiem.

I bezpieczny powinienem

być, by rosnąć dzień za dniem.

Nikt nie może mnie poniżać,

krzywdzić też nie może mnie.

Dzieci wszystkich krajów świata

Pamiętajcie prawa swe!

Rodzic omawia z dzieckiem wybrane prawa, które występowały w wierszu.

( prawo do zabawy, prawo do rodziny, prawo do nauki, prawo do bezpieczeństwa)

3. Zabawa ruchowa „Emocje”

Dziecko biega po pokoju przy dźwiękach bębenka. Muzyka zatrzymuje się – rodzic prosi: Pokaż jak się cieszysz, pokaż jak się smucisz, pokaż jak się boisz?4. Piosenka o Prawach dziecka ( osłuchanie z piosenką)

Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

5. Zabawa plastyczna – „Mój kolega”

Rodzic przygotowuje dla dziecka białą kartkę z narysowanym owalem w jego górnej części. Prosi, żeby dziecko dorysowało kredkami pozostałe części ciała, ubranie oraz szczegóły postaci.

Miłej zabawy

 

Temat: Dzieci świata

Cele:

- zapoznanie dzieci z nazwami i wyglądem ich rówieśników z różnych stron świata;

- wzbogacenie słownika czynnego dzieci;

1. Oglądanie obrazków dzieci z różnych stron świata.

 Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające dzieci z różnych krajów, sylwety: Chińczyka, Europejczyka, Eskimosa, Afrykanina, Indianina. Rozmawia z dzieckiem na ich temat, opisuje ich wygląd.

2. Słuchanie wiersza W. Fabera „Dzieci świata”

W Afryce, w szkole, na lekcji,

śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

że gdzieś na świecie śnieg pada.

 A jego rówieśnik Eskimos,

też w szkole, w chłodnej Grenlandii,

nie uwierzył, że są na świecie

gorące pustynie i palmy.

 Afryki ani Grenlandii

my także, jak dotąd, nie znamy,

a jednak wierzymy w lodowce,

w gorące pustynie, w banany.

 I dzieciom z całego świata

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, ze dzielni z nich ludzie,

jak z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza.

- Z czego śmiały się dzieci w Afryce? W co nie mogli uwierzyć Eskimosi?

- Jakie potrzeby mają dzieci w innych krajach?

Rodzic podkreśla, że niezależnie od miejsca zamieszkania, wszystkie dzieci lubią się bawić.

4. Zabawa ruchowa pt. „Zabawki

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie granym na bębenku. Kiedy rodzić powie; piłka – podskakuje jak piłeczka; kiedy powie: samochód – naśladuje jazdę samochodem; kiedy powie: pajacyk – skacze jak pajac.

5.Osłuchanie z piosenką ilustrowaną pt. „Jesteśmy dziećmi”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Krótka rozmowa na temat piosenki:

- Czego chcą dzieci na całym świecie? ( miłości, radości, chcą być tulone i żeby miło  płynął im czas);

Kolorowanki:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Kolorowanka-4.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Kolorowanka-6.pdf

Miłej zabawy

 

Temat: Dzień Dziecka

Cele:

- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na tekście literackim;

- zachęcanie do budowania wypowiedzi na określony temat;

1. Zabawa „Ludzie do ludzi”

Dziecko z rodzicem stoi w parze. Na hasło rodzica: Ręce do rąk! Podają sobie ręce. Na hasło rodzica: Stopy do stóp! Dotykają się stopami. Na hasło rodzica: Nosy do nosów!  dotykają się nosami.

2. Rozwiązywanie zagadki nawiązującej do Międzynarodowego Dnia Dziecka.

Co to za święto, na pewno wiecie.

Obchodzą je dzieci na calutkim świecie.         

W tym dniu prezenty piękne dostają,

A dorośli chętnie ich życzenia spełniają.

- Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie słowa międzynarodowy.

3. Słuchanie opowiadania M. Galicy pt. „Wiercipiętek i Dzień Dziecka”

Pewnego słonecznego dnia Wiercipiętek, nie budząc nikogo, wziął swój rower i wybrał się na przejażdżkę do lasu. Po drodze spotkał znajomego wróbla, który zaćwierkał:

- Ooo! Wiercipiętek! Wszystkiego najlepszego!

- Ale z jakiej okazji? – spytał zdziwiony Wiercipiętek, lecz wróbel zdążył już odlecieć.

Po chwili, gdy przejeżdżał koło dziupli rudej wiewiórki, ta zawołała:

- Zatrzymaj się na chwilę, Wiercipiętku! – po czym dała mu woreczek jego ulubionych

bukowych orzeszków i dodała: - Wszystkiego najlepszego!

- Dziękuję! – powiedział zdziwiony Wiercipiętek i pomyślał: Dziwne, przecież urodziny już miałem. Czyżby wiewiórka o tym nie wiedziała?, ale nic nie powiedział, bo nie chciał być niegrzeczny.

Gdy wrócił do domu opowiedział mamie, co go dziś spotkało, usłyszał głos myszki:

- Wiercipiętku! Wszystkiego najlepszego! Pozdrów też Wierciłapkę i Wiercinoska!

I tu Wiercipiętek już zupełnie nie wiedział, co odpowiedzieć, baknął tylko: „dziękuję”

i szybko odjechał. „ Dobrze myślał sobie – wiewiórka jeszcze mogła się pomylić, ale żeby myszka myślała, że ja, Wierciłapka i Wiercinosek mamy wspólne urodziny? Coś tu nie gra, oni chyba są w jakiejś zmowie – muszę spytać mamę, o co tu chodzi”.

Gdy zdyszany zajechał przed dom, aż buzię otworzył ze zdziwienia.

W ogródku mama z tatą ustawili mały stolik, a na nim – wielki tort orzechowy i lemoniadę w wielkim dzbanku. Przy stole czekali już Wiercinosek z Wierciłapką.

- Nareszcie jesteś, Wiercipiętku – ucieszyli się rodzice.

- Dzieci życzymy wam wszystkiego najlepszego z okazji waszego święta!

Wiercipietek spytał szeptem:

- Wiercinosku , jakie to dzisiaj święto?

Jak to? – roześmiał się Wiercinosek, - Nie wiesz? Dzisiaj jest święto wszystkich dzieci – Dzień Dziecka.

- Ale ze mnie gapa – pomyślał Wiercipiętek, zjadając wielki kawał tortu.

4. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat opowiadania.

- Dokąd wybrał się Wiercipietek pewnego ranka?

- Jakie zwierzątka spotkał po drodze? Co te zwierzęta robiły?

- Dlaczego Wiercipietek był zdziwiony?

- Z jakiej okazji rodzice złożyli dzieciom życzenia?

- Dlaczego Wiercipiętek uznał, że jest gapą?

5. Zabawa – Dokończ zdanie

Dziecko kończy zdanie: W Dniu Dziecka chciałbym

6. Zapraszamy do zabawy – Taniec połamaniec

Link: https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

Miłej zabawy