Grudzień
Założenia dydaktyczno – wychowawcze na grudzień
Temat kompleksowy – Wiadomość z daleka
- poznanie zawodu listonosza
- wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w roznych zawodach
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- wdrażanie do słuchania utworów literackich
- rozwijanie tężyzny fizycznej
- kształtowanie zdolności manualnych
- wdrażanie do zgodnej współpracy w parze i w grupie
- utrwalenie pojęć duży, mały
- rozwijanie umiejętności róznicowania przedmiotów
- kształtowanie słuchu fonematycznego
- rozwijanie umiejętności samodzielnego organizowania sobie wolnego czasu
- kształtowanie wrażliwości i pamięci muzycznej
- poznanie tradycji związanych z mikołajkami
- poznanie postaci Świętego Mikołaja
Temat kompleksowy – Nasze ciało
- utrwalenie nazw części ciała
- zachęcanie do uważnego obserwowania swojego ciała
- poznanie zasad zdrowego odżywiania
- zachęcanie do odkrywania nowych smaków
- poznanie zasad utrzymania higieny jamy ustnej
- poznanie zawodu stomatologa
- poznanie zmysłów i odpowiadających im narządów
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- rozwijanie motoryki małej
- kształtowanie umiejętności odwzorowywania
- kształtowanie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych
- nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne
Temat kompleksowy – Przygotowania do świąt
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- poznanie potraw charakterystycznych dla wieczerzy wigilijnej
- zapoznanie z treścia i melodią kolęd
- zachęcanie do aktywnego włączania się w przygotowania do świąt
- zachęcanie do niesienia pomocy smutnym, samotnym i pokrzywdzonym
- rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia
- wdrażanie do uważnego słuchania słowa czytanego
- rozwijanie tężyzny fizycznej
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji
- doskonalenie umiejętności liczenia
- rozwijanie wyobraźni
- poszerzanie doświadczeń plastycznych
Temat kompleksowy – Hej kolęda, kolęda
- utrwalenie tradycji zwiazanych ze świętami Bożego Narodzenia
- zapoznanie z tradycją śpiewania kolęd
- ukazanie piękna utworów muzycznych
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- zachęcanie do bycia życzliwym
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- doskonalenie sprawności manualnej
- wdrazanie do współpracy podczas zabaw dydaktycznych, ruchowych i swobodnych
- utrwalenie nazw figur geometrycznych
- doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- ćwiczenie pamięci
Wiersz
Zaświecimy lampek tuzin
Niech choinka pięknie świeci
Niech święty Mikołaj widzi
że czekają grzeczne dzieci
„Choinka w przedszkolu” Cz.JHanczarski
Kolorowe świeczki
kolorowy łańcuch
wkoło choineczki
przedszkolacy tańczą
Serduszko z piernika
pozłacany orzech
ciepło jest w przedszkolu
chociaż mróz na dworze
Za oknami wieczór
złota gwiazdka błyska
Bawi się w przedszkolu
dziś rodzinka bliska
Dziadzio sinobrody
wędruje po dworze
Niesie do przedszkola
podarunki w worze
Piosenka
I. Kto zagląda w okno?Kto latarką świeci?
Kto patrzy przez szybkę, szuka grzecznych dzieci?
Ref. To Mikołaj, to Mikołaj to Mikołaj święty
To Mikołaj, to Mikołaj niesie nam prezenty
II.Kto swymi saniami aż z bieguna leci?
Kto puka do domów szuka grzecznych dzieci?
Ref. To Mikołaj....
III.Kto tu do nas jedzie w zimowej zamieci?
Rozgląda się w kołóo szuka grzecznych dzieci?
Ref.To Mikołaj....
IV Kto wyciąga prezent pierwszy drugi, trzeci
kładzie pod choinką tam gdzie grzeczne dzieci
Ref.To Mikołaj.....
