Kwiecień
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na kwiecień
1. W świecie książek.
• Zapoznanie z poszczególnymi etapami powstawania książki,
• Wprowadzenie wielkiej i małej litery F,f na wyrazach Franek, fotel,
• Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji oraz spostrzegawczości,
• Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
• Zapoznanie ze znakiem odejmowania, doskonalenie umiejętności przeliczania, odejmowania i dodawania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; posługiwanie się monetami w sytuacji zabawy; wykorzystanie umiejętności mierzenia do tworzenia gier,
• Rozbudzanie ciekawości poznawczej przez stwarzanie okazji do korzystania z różnych źródeł wiedzy; doświadczanie, obserwacja, książki, internet; przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwowanie ich wyników i wyciąganie wniosków na tej podstawie,
• Tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez dziecko, a zapisanych przez nauczyciela.
2. Dbamy o naszą planetę.
• Poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np.: zatruwanie wód, powietrza, gleby, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach,
• Sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi,
• Kształtowanie umiejętności segregowania odpadów do odpowiednich pojemników,
• Doskonalenie percepcji słuchowej przez dokonywanie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania wyrazów, zdań i prostych tekstów słowno - obrazkowych; pamięciowe opanowywanie tekstów wierszy, piosenek i słownictwa w j. angielskim,
• Stwarzanie możliwości do podejmowania aktywności czytania tekstów związanych z omawianym tematem; posługiwanie się alfabetem; układanie wyrazów, zdań z rozsypanek,
• Rozwijanie ekspresji ruchowej przy muzyce,
• Tworzenie zbiorów według danej cechy.
3. Na wiosennej łące.
• Stymulowanie rozwoju mowy,
• Uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, poznanie etapów rozwoju motyla,
• Wprowadzenie wielkiej i małej litery ł, Ł na wyrazach Łucja, łopata,
• Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji oraz spostrzegawczości,
• Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych,
• Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
• Wyjaśnienie znaczenia deszczu dla roślin i ludzi,
• Kształcenie uważnego słuchania,
• Ćwiczenie wyobraźni i logicznego myślenia,
• Wzbogacanie wiedzy na temat zjawisk zachodzących w przyrodzie,
• Poznanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące,
• Zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi.
4. Kto nam pomoże.
• Wyrabianie szacunku do pracy służb ratunkowych, rozwijanie sprawności fizycznej, wzbogacanie słownictwa, wdrażanie do wypowiadania się pełnym zdaniem, utrwalenie znajomości numerów alarmowych, rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
• Rozwijanie umiejętności tanecznych i sprawności fizycznej,
• Wzbogacanie wiedzy na temat pracy lekarza, policjanta, strażaka,
• Kształtowanie postawy prozdrowotnej,
• Wdrażanie do posługiwania się adresem, doskonalenie pamięci słuchowej, kształtowanie umiejętności rozmawiania z dyspozytorem w czasie wzywania pomocy.
,,Wiosenny deszczyk” Tamara Rzuchowska
Pada deszcz,
krople srebrnych deszczu łez
gładko płyną po szybie,
stoisz w oknie,
oglądasz mokry świat,
wiesz,
że deszcz szybko minie.
Wonna wiosna,
czymże by była ona,
bezbarwna, zamglona...
pozbawiona ciepła i wody?
rozmazanym bohomazem
bez urody,
bez wyrazu,
a dusza potrzebuje
malowanych tęczy pędzlem
tajemniczych obrazów.
Nawet teraz,
gdy pada deszcz,
nastrój w duszy radosny jest,
nie jest smutno,
wszak wiosna tu gości,
a natura potrzebuje wilgoci,
bez niej,
czymże nas zauroczy?
A po deszczu zieleń
drzew pięknie lśni,
trawy źdźbła
dumnie kroczą po trawnikach,
piękny kwiat
ubarwi nam dni,
a smutek,
nie wiedzieć gdzie,
zniknął.
A piękne kwiaty wodą kapiące?
osuszy je,
wschodzące zawsze po deszczu słońce.
,,RATUJMY ZIEMIĘ” Gabriela Skrzypczak
Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem
I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi
Więzy zacieśnijmy.
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode.