Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Październik

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc październik.
 
1. Zwierzęta jesienią.
– zdobywanie wiedzy na temat reguł społecznych dotyczących obcowania ze światem roślin i  zwierząt, emocjonalne postrzeganie świata przyrodniczego, kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody
– wprowadzenie litery a, A, rozwijanie słuchu fonemowego, wdrażanie do pełnego uczestnictwa w zajęciach
– wprowadzenie liczby 1 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształcenie percepcji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy
– rozwijanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych, aktywizowanie ciekawości dziecka, budowanie więzi społecznych na bazie wspólnych doświadczeń
– utrwalanie wiedzy w działaniach muzyczno-plastyczno-ruchowych, wdrażanie do ustnych wypowiedzi na dany temat, wdrażanie do zgodnej współpracy grupowej
 
2. Pogoda w kratkę.
– kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z  poczuciem znudzenia, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji
– wprowadzenie litery m, M, rozwijanie słuchu fonematycznego i umiejętności głoskowania, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
– wprowadzenie liczby 2 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształtowanie umiejętności kodowania, doskonalenie spostrzegawczości
– kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z rodzajami pogody, doskonalenie umiejętności występowania na forum grupy
– kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru dwuelementowego
– kształtowanie umiejętności głoskowania, zapoznanie z kolejnymi technikami plastycznymi, doskonalenie umiejętności ilustrowania treści ruchem
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
– kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozwijanie spostrzegawczości
 
3. Zdrowie na talerzu.
– kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem smutku, doskonalenie umiejętności rozmawiania o emocjach
– wprowadzenie litery t, T, kształtowanie umiejętności sylabizowania i głoskowania, doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem pisarskim
– wprowadzenie liczby 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, ćwiczenie umiejętności rachowania, doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym – w sklepie
– rozwijanie wiedzy przyrodniczej (jadalne i niejadalne części roślin, szkodniki), wdrażanie do pomiaru ciężaru, rozwijanie sprawności fizycznej
– kształtowanie umiejętności rozróżniania warzyw i owoców, utrwalenie wiedzy na temat jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy
– kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie    do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw  w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych
 
4. Bajkostwory i potwory.
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji innych ludzi, zapoznanie z uczuciem strachu, doskonalenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami
– wprowadzenie litery e, E, kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
– wprowadzenie liczby 4 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, podnoszenie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności przeliczania, kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania
– rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego;
– kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, nauka dostrzegania wspólnych cech miedzy zwierzętami a stworkami z bajek (wskazywanie podobieństw i różnic), rozbudzanie dziecięcej ciekawości
– rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci
– Codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola, obserwowanie środowiska społecznego i przyrodniczego w najbliższej okolicy, wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych
 
„Kto tu mieszka” – nauka piosenki
sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago.
 
Kręte ścieżki wiodą nas 
Poprzez tajemniczy las,
      Hop, hop – echo, jesteś tu?! 
           Może śpisz w zielonym mchu?
 
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko, 
 A kto w dziupli schował się?
Kto tu mieszka? Kto tu mieszka?
     Każdy już na pewno wie. 
 
W norce mieszka rudy lis,
W dziupli sowa pisze list, 
          W gniazdku cicho gwiżdże kos, 
 Dobrze znamy kosa głos!
 
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko…
 
          W lesie każdy ma swój dom,
Wielki jeleń, mała ćma, 
       Tam, gdzie dwa zające śpią, 
 Pan leśniczy chatkę ma!
 
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko…
 
 
„Stragan pani Jesieni”  - Barbara Lewandowska 
Stoi Jesień przy straganie, 
ma korzenie na sprzedanie: 
pełen kosz buraków krzepkich,
 smaczne rzepki, kalarepki.
 Tu – ziemniaki, marchew krucha, 
tam – selery i pietrucha,
 i cebuli złoży wianek 
– wszystko słońcem malowane!
Ma rzodkiewek pęczków sto.
 Kto korzenie kupi, kto?
 
Stoi Jesień przy straganie,
 ma też liście na sprzedanie:
 choć kapusty nikt nie słucha,
 wciąż szeleści, że jest krucha.
 A sałata jej zazdrości
 i aż żółknie z wielkiej złości.
 Szczaw i szpinak – raz po raz
 zachęcają: – Kupcie nas!
 
Stoi Jesień przy straganie,
 ma nasiona na sprzedanie:
 w kukurydzy złotych berłach
 każde ziarno lśni jak perła.
 Tu orzechów pełne kosze,
 tam fasola, bób i groszek.
 Słoneczniki jak talerze,
 aż je łuskać chętka bierze.
 
Stoi Jesień przy straganie,
 ma owoce na sprzedanie:
 dynię wielką niczym balon 
– taką dynię wszyscy chwalą. 
Ma ogórki, pomidory
 i borówek koszyk spory. 
Dał owoce sad i las,
 więc kupujcie, póki czas!
 
Stoi Jesień przy straganie, 
ma też kwiaty na sprzedanie:
zimowity z górskiej łąki 
rozwijają blade pąki.
 Nieśmiertelnik kwiat rozchyla,
 coś szeleszczą wrzosy lila.
 Aster zgina się w ukłonie,
 chryzantema żółto płonie.
I kalafior...
Któż by zgadł, że kalafior – to też kwiat?