Październik
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne na miesiąc październik.
1. Zwierzęta jesienią.
– zdobywanie wiedzy na temat reguł społecznych dotyczących obcowania ze światem roślin i zwierząt, emocjonalne postrzeganie świata przyrodniczego, kształtowanie postawy szacunku do świata przyrody
– wprowadzenie litery a, A, rozwijanie słuchu fonemowego, wdrażanie do pełnego uczestnictwa w zajęciach
– wprowadzenie liczby 1 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształcenie percepcji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, wdrażanie do przestrzegania reguł zabawy
– rozwijanie wiedzy na temat zwyczajów zwierząt leśnych, aktywizowanie ciekawości dziecka, budowanie więzi społecznych na bazie wspólnych doświadczeń
– utrwalanie wiedzy w działaniach muzyczno-plastyczno-ruchowych, wdrażanie do ustnych wypowiedzi na dany temat, wdrażanie do zgodnej współpracy grupowej
2. Pogoda w kratkę.
– kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z poczuciem znudzenia, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji
– wprowadzenie litery m, M, rozwijanie słuchu fonematycznego i umiejętności głoskowania, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
– wprowadzenie liczby 2 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, kształtowanie umiejętności kodowania, doskonalenie spostrzegawczości
– kształtowanie umiejętności obserwowania zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z rodzajami pogody, doskonalenie umiejętności występowania na forum grupy
– kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru dwuelementowego
– kształtowanie umiejętności głoskowania, zapoznanie z kolejnymi technikami plastycznymi, doskonalenie umiejętności ilustrowania treści ruchem
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej;
– kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach, rozwijanie spostrzegawczości
3. Zdrowie na talerzu.
– kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem smutku, doskonalenie umiejętności rozmawiania o emocjach
– wprowadzenie litery t, T, kształtowanie umiejętności sylabizowania i głoskowania, doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem pisarskim
– wprowadzenie liczby 3 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, ćwiczenie umiejętności rachowania, doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym – w sklepie
– rozwijanie wiedzy przyrodniczej (jadalne i niejadalne części roślin, szkodniki), wdrażanie do pomiaru ciężaru, rozwijanie sprawności fizycznej
– kształtowanie umiejętności rozróżniania warzyw i owoców, utrwalenie wiedzy na temat jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy
– kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych
4. Bajkostwory i potwory.
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji innych ludzi, zapoznanie z uczuciem strachu, doskonalenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami
– wprowadzenie litery e, E, kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
– wprowadzenie liczby 4 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym, podnoszenie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności przeliczania, kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania
– rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego;
– kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, nauka dostrzegania wspólnych cech miedzy zwierzętami a stworkami z bajek (wskazywanie podobieństw i różnic), rozbudzanie dziecięcej ciekawości
– rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci
– Codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola, obserwowanie środowiska społecznego i przyrodniczego w najbliższej okolicy, wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych
„Kto tu mieszka” – nauka piosenki
sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago.
Kręte ścieżki wiodą nas
Poprzez tajemniczy las,
Hop, hop – echo, jesteś tu?!
Może śpisz w zielonym mchu?
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko,
A kto w dziupli schował się?
Kto tu mieszka? Kto tu mieszka?
Każdy już na pewno wie.
W norce mieszka rudy lis,
W dziupli sowa pisze list,
W gniazdku cicho gwiżdże kos,
Dobrze znamy kosa głos!
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko…
W lesie każdy ma swój dom,
Wielki jeleń, mała ćma,
Tam, gdzie dwa zające śpią,
Pan leśniczy chatkę ma!
Ref.: Tutaj norka, tutaj gniazdko…
„Stragan pani Jesieni” - Barbara Lewandowska
Stoi Jesień przy straganie,
ma korzenie na sprzedanie:
pełen kosz buraków krzepkich,
smaczne rzepki, kalarepki.
Tu – ziemniaki, marchew krucha,
tam – selery i pietrucha,
i cebuli złoży wianek
– wszystko słońcem malowane!
Ma rzodkiewek pęczków sto.
Kto korzenie kupi, kto?
Stoi Jesień przy straganie,
ma też liście na sprzedanie:
choć kapusty nikt nie słucha,
wciąż szeleści, że jest krucha.
A sałata jej zazdrości
i aż żółknie z wielkiej złości.
Szczaw i szpinak – raz po raz
zachęcają: – Kupcie nas!
Stoi Jesień przy straganie,
ma nasiona na sprzedanie:
w kukurydzy złotych berłach
każde ziarno lśni jak perła.
Tu orzechów pełne kosze,
tam fasola, bób i groszek.
Słoneczniki jak talerze,
aż je łuskać chętka bierze.
Stoi Jesień przy straganie,
ma owoce na sprzedanie:
dynię wielką niczym balon
– taką dynię wszyscy chwalą.
Ma ogórki, pomidory
i borówek koszyk spory.
Dał owoce sad i las,
więc kupujcie, póki czas!
Stoi Jesień przy straganie,
ma też kwiaty na sprzedanie:
zimowity z górskiej łąki
rozwijają blade pąki.
Nieśmiertelnik kwiat rozchyla,
coś szeleszczą wrzosy lila.
Aster zgina się w ukłonie,
chryzantema żółto płonie.
I kalafior...
Któż by zgadł, że kalafior – to też kwiat?