Październik
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na październik.
Temat kompleksowy – Dary jesieni.
CELE:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw,
- odczytywanie globalnie nazw warzyw,
- kształtowanie umiejętności przygotowywania zdrowych posiłków z warzyw,
- rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów owocowych,
- czytanie globalne nazw owoców,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grzybów jadalnych i trujących,
- kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań,
- doskonalenie umiejętności układania rytmów,
- porównywanie liczebności zbiorów,
- poznanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej,
Temat kompleksowy : Dbamy o zdrowie.
CELE:
- zapoznanie dzieci z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej;
- doskonalenie umiejętności klasyfikacji;
- doskonalenie koordynacji ruchowej;
- doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej instrukcji słownej
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby;
- wprowadzenie różnych aspektów liczby 2
- zapoznanie z różnymi specjalizacjami lekarskimi;
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat osób i instytucji, do których mogą zwrócić
się o pomoc w sytuacji zagrożenia;
-zapoznanie z numerem alarmowym 112
Temat kompleksowy : Jesienią w parku i lesie.
CELE:
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-poszerzenie wiedzy na temat zwierząt leśnych;
-doskonalenie umiejętności matematycznych takich, jak logiczne myślenie i spostrzeganie
-dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących jesienią w przyrodzie;
-poznanie drzew, owoców i liści najpopularniejszych polskich drzew;
-doskonalenie umiejętności porównywania oraz klasyfikacji
-rozbudzanie ciekawości dzieci dzięki prostym doświadczeniom;
-doskonalenie słuchu na zajęciach muzycznych;
-rozwijanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych
-zapoznanie dzieci z podziałem drzew na liściaste i iglaste oraz z przedstawicielami
różnych gatunków drzew;
-poszerzanie wiadomości dzieci na temat cyklu rozwoju roślin;
-doskonalenie sprawności ruchowej
-rozbudzanie ekspresji ruchowej i muzycznej;
dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno
Temat kompleksowy :Zabawy na jesienne wieczory.
CELE:
-poszerzanie słownika o nazwy zawodów artystycznych;
-doskonalenie inteligencji językowej poprzez rozwiązywanie zagadek słownych
-zapoznanie z różnymi technikami malarskimi oraz rodzajami malarstwa;
-rozbudzanie ekspresji artystycznej;
-doskonalenie sprawności fizycznej
-rozbudzanie zainteresowań muzyką,
-zapoznanie z twórczością i postacią Fryderyka Chopina,
-doskonalenie umiejętności matematycznych – rytmy
-rozwijanie umiejętności matematycznych:
-dekodowania, porównywania kształtów i symboli;
-kształtowanie poprawnej postawy sylwetki;
-poszerzanie wiedzy na temat kina animowanego
-doskonalenie umiejętności budowania i zadawania pytań;
Na straganie (Jan Brzechwa) - wiersz
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
– Może pan się o mnie oprze,
pan tak więdnie, panie Koprze.
– Cóż się dziwić, mój Szczypiorku,
leżę tutaj już od wtorku!
Rzecze na to Kalarepka:
– Spójrz na Rzepę, ta jest krzepka!
Groch po brzuszku Rzepę klepie:
– Jak tam, Rzepo? Coraz lepiej?
– Dzięki, dzięki, panie Grochu,
jakoś żyje się po trochu,
lecz Pietruszka – z tą jest gorzej:
blada, chuda, spać nie może.
A to feler – westchnął Seler.
Burak stroni od Cebuli,
a Cebula doń się czuli:
– Mój Buraku, mój czerwony,
czybyś nie chciał takiej żony?
Burak tylko nos zatyka:
– Niech no pani prędzej zmyka,
ja chcę żonę mieć buraczą,
bo przy pani wszyscy płaczą.
– A to feler – westchnął Seler.
Naraz słychać głos Fasoli:
– Gdzie się pani tu gramoli?!
– Nie bądź dla mnie taka wielka!
– odpowiada jej Brukselka.
– Widzieliście, jaka krewka!
– zaperzyła się Marchewka.
– Niech rozsądzi nas Kapusta!
– Co, Kapusta?! Głowa pusta?!
A kapusta rzecze smutnie:
– Moi drodzy, po co kłótnie,
po co wasze swary głupie,
wnet i tak zginiemy w zupie!
– A to feler –westchnął Seler.
Najłatwiejsze ciasto w świecie (muz. Krystyna Kwiatkowska, sł. Alicja Woy-Wojciechowska) -piosenka
Żeby w domu było miło, tak, tak, tak, – na tak, tak, tak dzieci stukają się drewienkami
Żeby coś dobrego było, tak, tak, tak,
By pachniało wakacjami, tak, tak, tak,
Zrobię ciasto ze śliwkami, tak, tak, tak.
Szklankę mąki, cukru szklankę, – dzieci naśladują przygotowanie i odmierzanie składników
Zaraz wsypię do miseczki,
Potem proszku do pieczenia,
Dodam jeszcze dwie łyżeczki,
I dwa jajka i na koniec
Pół stopionej margaryny
I zamieszam tylko tyle,
By się rzeczy połączyły.
Najłatwiejsze ciasto w świecie, tak, tak, tak, – na tak, tak, tak dzieci stukają się drewienkami
Nic, a nic się go nie gniecie, tak, tak, tak.
Ty potrafisz także upiec, tak, tak, tak,
Nawet, gdy nie jesteś zuchem, tak, tak, tak.
Teraz śliwki poukładam, – swobodna ekspresja ruchowa według tekstu
W natłuszczonej tortownicy
Włożę ciasto i do pieca
Na około pół godziny,
A gdy będzie już gotowe,
Znaczy chrupkie i rumiane,
To zaproszę koleżanki,
Babcię, dziadka, tatę, mamę.
Najłatwiejsze ciasto w świecie, tak, tak, tak, – na tak, tak, tak dzieci stukają się drewienkami
Nic, a nic się go nie gniecie, tak, tak, tak,
Ty potrafisz także upiec, tak, tak, tak,
Nawet, gdy nie jesteś zuchem, tak, tak, tak.