Sylwetka rozwojowa dziecka pięcioletniego
SYLWETKA ROZWOJOWA DZIECKA PIĘCIOLETNIEGO
Rozwój ruchowy
Osiągnięcia w zakresie dużej motoryki:
- rozkwit aktywności ruchowej tzw. „złoty wiek motoryczny”,
- rozszerzenie wachlarza umiejętności ruchowych min. taniec, pływanie, jazda na rowerze,
- zdolność do powtarzania sekwencji ruchowych i łączenia ich w całość (zaznaczają się w tym zakresie różnice międzypłciowe, dziewczynki radzą sobie lepiej niż chłopcy),
- zdolność stania na jednej nodze z zamkniętymi oczami,
- umiejętność skakania na skakance.
Osiągnięcia w zakresie małej motoryki
- pełna samoobsługa (umiejętność ubierania i rozbierania, toaleta),
- umiejętność tworzenia rysunków tematycznych mających wiele rozpoznawalnych cech (lepszy poziom graficzny u dziewczynek),
- uruchomienie nadgarstka podczas rysowania,
- ruchy dłoni są precyzyjne (dziecko potrafi drzeć papier na drobne kawałki i naklejać w określonym miejscu),
- prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski – trójpalczasty,
- umiejętność wycinania nożyczkami różne kształty, trzyma się linii,
- koloruje mieszcząc się w konturze,
- lepi z plasteliny proste kształty.
Rozwój umiejętności poznawczych
Osiągnięcia rozwojowe w zakresie spostrzegania wzrokowego
- potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni (np.: budowla z klocków) i na płaszczyźnie na podstawie modelu,
- potrafi wskazać brakujący element w szeregu,
- potrafi wskazać różnice na dwóch różnych obrazkach,
- potrafi narysować trójkąt, koło wpisane w kwadrat, krzyż,
- zapamiętuje wzrokowo układ 4 – 5 elementów i potrafi określić, którego elementu braluje po jego usunięciu,
- potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów patrząc na gotowy wzór,
- potrafi z pamięci odtworzyć wzór z 7 korali o dwóch różnych kolorach lub kształtach wg wcześniej pokazanego wzoru,
- zna kolory (wskazuje i nazywa),
Osiągnięcia w zakresie percepcji słuchowej
- rozpoznaje różnorodne odgłosy i dźwięki dochodzące z najbliższego otoczenia i potrafi określić ich źródło,
- określa natężenie dźwięków i tonację (głośno, cicho, wysoki, niski),
-odtwarza krótki 4 – 5 elementowy układ dźwiękowy (rytm),
- przedstawia zasłyszany rytm za pomocą symboli,
- dzieli wyrazy na sylaby i dokonuje syntezy sylabowej,
- wysłuchuje głoski na początku i końcu wyrazu,
- dobiera obrazki, których nazwy zaczynają się i kończą tą samą głoską (np.: ananas, album, arbuz),
- z pomocą próbuje wymienić głoski w bardzo prostych 3 – 4 głoskowych wyrazach (pod koniec 5 rż.)
Osiągnięcia rozwojowe w zakresie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni
- rozumie wyrażenia nad, pod itd. Różnicuje odległość, blisko, daleko,
- zaczyna odróżniać prawą i lewą stronę ale jeszcze często się myli,
- rozumie określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni w odniesieniu do własnej osoby,
- zaczyna się orientować w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko i uczy się wyprowadzać kierunki w odniesieniu do niej,
- pod koniec 5 rż. zaczyna orientować się na kartce papieru,
Osiągnięcia w zakresie rozwoju mowy
- wymienia prawidłowo wszystkie głoski,
- buduje krótkie wypowiedzi powiązane treściowo,
- bawi się językiem, zauważa wieloznaczność wyrazów, rozumie znaczenie niektórych metafor,
- dostrzega podobieństwo dźwiękowe wyrazów – tworzy rymy,
- opowiada o treści obrazków o bardziej złożonej treści, próbuje nadawać tytuły obrazkom
Osiągnięcia w zakresie rozwoju myślenia
- potrafi łączyć przyczynę ze skutkiem i ustalić w jakiej kolejności i co trzeba zrobić, aby osiągnąć cel,
- powodowanie, obserwacja i określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych,
- potrafi przewidywać skutki różnych sytuacji życiowych,
- potrafi ułożyć historyjkę obrazkową,
- potrafi przewidzieć konsekwencje zdarzeń w różnych sytuacjach życiowych (jakie mogą być konsekwencje nierozsądnych zachowań),
Klasyfikacja
- łączy obiekty w łańcuszki wg tego gdzie się znajdują, do kogo należą itp.,
- tworzy krótkie trzyelementowe szeregi obrazków powiązane w sposób sensowny,
- tworzy kolekcje przedmiotów z kartą centralną (lalka – karta centralna ,buciki, sukienka, kapelusz itp.),
- zaczyna tworzyć kolekcje bez karty centralnej,
- po odpowiednim wyjaśnieniu i w praktycznym kontekście tworzy zbiory przedmiotów z uwzględnieniem jednej lub dwóch cech (np.; kolor i wielkość),
Liczenie
- różnicuje liczenie błędne od poprawnego, stosuje regułę „Jeden do jednego”, potrafi wymienić kolejne liczebniki,
- zaczyna rozumieć specjalne znaczenie ostatniego liczebnika („jest tyle”),
- zaczyna rozumieć, że wyliczane liczebniki porządkują liczone przedmioty i należy je wymieniać po kolei,
- aby powiedzieć ile jest musi doświadczyć rytmu liczenia (wielokrotnie) nie wystarczy obserwacja liczonych przez inną osobę przedmiotów,
Dodawanie i odejmowanie
- ustala wynik dodawania i odejmowania manipulując przedmiotami,
- wie, że ostatni liczebnik określa wynik zmian typu dodać, odjąć,
Rozwój społeczno – emocjonalnego.
- wzrasta zdolność do samodzielności np.: zwykle potrafi wytłumaczyć sobie bez płaczu i wpadania w złość decyzje, które podejmuje wobec niego dorosły,
- zaczyna przejawiać zdolność do reakcji odroczonych i umiejętność kontrolowania swoich ekspresji (zaczyna kontrolować wybuchy złości i żalu, potrafi poczekać na swoją kolej),
- posiada zdolność rozumienia i respektowania zasad społecznych obowiązujących w grupie,
- prosi o pozwolenie, gdy chce skorzystać z zabawki innego dziecka,
- posiada umiejętność współdziałania w grupie,
- potrafi pełnić rolę dyżurnego,
- uczestniczy w zabawach tematycznych i grach z regułami,
- głębiej przeżywa takie emocje jak: wstyd, zakłopotanie, duma i zazdrość,
- dysponuje coraz większym zasobem słów do nazywania emocji swoich i innych,
- występuje przed innymi, chce się popisać,
- bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie, wzrasta znaczenie osób innych niż rodzice,
- używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych,
- ma ulubionego kolegę, koleżankę,
- pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń,
- potrafi wykonywać złożone polecenia trzyetapowe,
- potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny.
Opracowała:
Agnieszka Czekalska
Nauczyciel Gminnego Przedszkola
w Michałowicach