Wrzesień
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze na wrzesień
- W przedszkolu
- doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej;
- rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych grach i zabawach;
- doskonalenie orientacji w roku kalendarzowym;
- zapoznanie dzieci a salą i przedszkolem;
-poznanie sposobów pomocy nowym kolegom i koleżankom;
-rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich;
- poznanie sposobów spędzania wakacji przez koleżanki i kolegów z grupy;
-rozpoznawanie oznaczeń charakterystycznych miejsc na mapie Polski i Europy;
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej wyrazów;
-czytanie globalne wyrazów: Polska, Europa;
- poznanie i ustalenie zasad i norm obowiązujących w grupie;
-określanie miejsca położenia obiektów wobec siebie innych;
-stosowanie pojęć dotyczących położenia w przestrzeni;
-poznanie słów i melodii piosenki „Planeta dzieci”;
-rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej poprzez czytanie globalne wyrazów oraz słuchowej w trakcie zabaw muzyczno- ruchowych;
-poznanie portretu jako dziedziny stuki;
-rozróżnianie elementów postaci i przedstawianie jej technikami plastycznymi ;
-poznanie schematu własnego ciała;
-wyróżnianie i nazywanie części ciała
- Wakacyjne wspomnienia
- rozwijanie inteligencji językowej dzieci
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat lata i związanych z nim konsekwencji w przyrodzie
- pogłębianie wiedzy na temat atrybutów lata, a także aktywności i rzeczy związanych z tą porą roku
- wdrożenie do przestrzegania zasad bezpiecznego przebywania na słońcu
- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni przestrzennej
-doskonalenie pamięci świeżej i umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na forum grupy
-rozwijanie mowy i logicznego myślenia
- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
- rozwijanie sprawności manualnych oraz wyobraźni
-doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
- poszerzanie wiedzy na temat miejsc spędzania wakacji (wieś, miasto, góry, morze, jeziora)
-utrwalenie sformułowań: daleko, blisko, dalej, bliżej z wykorzystaniem mapy
- doskonalenie motoryki małej
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
- zapoznanie z usytuowaniem Polski w Europie i na świecie, porównywanie wielkości
- rozwijanie umiejętności matematycznych przez nazywanie kierunków
- wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci z wykorzystaniem zabaw i zadań
-nawiązywanie relacji rówieśniczych
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
-poszerzanie słownika czynnego i biernego dziecka o nazwy związane ze środkami transportu; grupowanie pojazdów ze względu na określoną cechę (przeznaczenie, sposób poruszania się)
- doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów
- rozwijanie sprawności motoryki małej i wyobraźni
- „Jesteśmy bezpieczni”
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci przez oglądanie książek w kąciku czytelniczym
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
-doskonalenie słownych opisów swojego miejsca zamieszkania, wzbogacenie ich o przymiotniki
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa na temat tego, komu można podawać swój adres
- doskonalenie motoryki małej, odwzorowywanie wyglądu prawdziwego domu na kartce papieru
-zachęcanie do wspólnej zabawy dzieci nieśmiałych
-utrwalenie dzieci ich adresów zamieszkania
-ćwiczenie właściwych reakcji zachowań na światła na sygnalizatorze, rozwijanie świadomości językowej dzieci
- wyrabianie zręczności, uwagi i koordynacji wzrokowo- ruchowej
-przygotowanie do nauki czytania i pisania, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
-utrwalenie wiedzy na temat bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań w domu, poszerzanie wiedzy dzieci na temat urządzeń elektrycznych, doskonalenie umiejętności przeliczania
- kształtowanie umiejętności odczytywania kodów
-rozpoznawanie i nazywanie kształtów
- poszerzanie wiedzy dzieci, wzbudzanie empatii u dzieci
-rozwijanie ekspresji słownej
-kształtowanie odpowiednich postaw w stosunku do nieznajomych pukających do drzwi, ocena postępowania w przykładowych sytuacjach
-kształtowanie odpowiednich postaw w kontakcie z nieznajomym
-wyrabianie zręczności, uwagi i koordynacji wzrokowo- ruchowe
- doskonalenie koordynacji ręka-oko
-wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
-umuzykalnienie dzieci
- zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa
- rozwijanie logicznego myślenia
-wprowadzenie instrukcji postepowania w razie pożaru
- Jesień w sadzie
- poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią oraz zwyczajów życia jeży
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-rozwijanie tężyzny fizycznej
-wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie
-wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
-doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
-rozwijanie słuchu fonetycznego
-kształtowanie sprawności manualnej
-kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowo-słuchowej
-rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych, dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
-rozwijanie umiejętności klasyfikacji
-kształtowanie umiejętności odwzorowywania
-doskonalenie umiejętności przeliczania
-sensoryczne poznawanie liści
-kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
-wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
-poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności
-kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku)
-stosowanie się do instrukcji słownej i obrazkowej
-wzmacnianie poczucia własnej wartości